AMSTERDAM - Emissieloos vliegen moet in de toekomst haalbaar zijn. Dat is de droomwens van de luchtvaartsector, die donderdag tijdens het evenement ‘100 Jaar Luchtvaart in Nederland’ uitgebreid stilstond bij de verduurzaming van de luchtvaart.
Vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen investeren al jaren in verduurzaming, zoals het ontwerpen van lichtere vliegtuigen met zuinigere motoren. De wens om minder CO2 en andere schadelijke gassen uit te stoten wordt echter beperkt door de huidige stand van de technologie.
“We willen allemaal de wereld zien, maar stiekem zien we de grote rode vlaggen en zijn we ons bewust van het feit dat vliegen niet goed is voor het milieu”, sprak het 24-jarige luchtvaarttalent Marc Pieters de circa 350 genodigde luchtvaartkopstukken in filmmuseum Eye in Amsterdam toe.
Drie teams van studenten presenteerden tijdens het evenement hun visie op een duurzame toekomst, zoals het vervangen van het grote aantal vluchten op de korte afstand door minder vluchten maar met grotere vliegtuigen, waarbij luchtvaartmaatschappijen toestellen delen.
Ook het gebruiken van elektrische drones om passagiersvliegtuigen te helpen op te stijgen, een proces dat enorm veel brandstof kost, behoort volgens de studenten tot de mogelijkheden. Verder zouden vliegtuigbouwers kunnen overwegen om modulaire vliegtuigen aan te bieden, waarbij airlines per route een ideaal vliegtuig kunnen samenstellen.
Hoe de toekomstmogelijkheden er ook uitzien, samenwerking is volgens Pieters van levensbelang. “Wie durft zich te onderscheiden van de massa door voor duurzaamheid te kiezen? Durf te dromen!”
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gaf aan trots te zijn om de ambitie en vernieuwingsdrift die bij de jonge generatie studenten leeft. “Net als gras dat groeit: je ziet niet direct resultaat, maar op den duur wel.”
Teams van diverse universiteiten toonden in de periferie van het evenement, waar overigens boze klimaatdemonstranten voor de deur stonden, projecten die de luchtvaart duurzamer moeten maken, waaronder prototypes van persoonlijke autonome elektrische luchtvaartuigen. Grootste uitdaging daarbij is het vinden van accu’s die genoeg energie hebben om lang in de lucht te blijven. “De ontwikkelingen op dat gebied gaan hard”, klonk het.