DEN HAAG - Schiphol mag vanaf 2021 in principe doorgroeien van 500.000 naar 540.000 vluchten. De luchtvaartsector moet die extra groeiruimte wél zelf verdienen, zo zei minister Cora van Nieuwenhuizen vrijdag tijdens een persconferentie over de kwestie.
Die groei moet onder andere komen uit het verminderen van het aantal nachtvluchten. Daarmee wordt volgens de minister tegemoet gekomen aan de wens van omwonenden. Ook moet het baangebruik strenger worden gecontroleerd, zodat de geluidsoverlast over de regio eerlijk wordt gespreid.
Hoeveel nachtvluchten Schiphol zou moeten ‘inleveren’ durft Van Nieuwenhuizen niet te zeggen. “Daarover moet met belanghebbenden worden overlegd.” Er wordt uitgegaan van tien dagvluchten voor één nachtvlucht.
De ruimte voor nachtvluchten wordt met name gebruikt door vakantiemaatschappijen, die op die manier hun vloot optimaal kunnen inzetten. In het verleden toonden Corendon, TUI en Transavia zich al bezorgd over de afnemende gebruiksruimte in de nacht. Corendon verplaatste om die reden zelfs vluchten naar Maastricht.
Volgens de minister moet er worden geluisterd naar verschillende belangen. “De luchtvaart wil groeien, de omwonenden willen minder overlast.” Volgens Van Nieuwenhuizen moet dat kunnen samengaan, mits de luchtvaart investeert in stille vliegtuigen.
Luchthavendirecteur Dick Benschop reageerde vrijdagavond positief op de kabinetsplannen. "Het kabinet kiest op basis van het Regeerakkoord voor een nieuwe aanpak waarbij ze de lusten en lasten van luchtvaart beter met elkaar in balans wil brengen. Dat vinden we positief. Er komt ruimte voor gematigde groei. Dat is belangrijk voor het netwerk. Tegelijk zal de geluidsbelasting afnemen. Dat is belangrijk voor de kwaliteit van de leefomgeving."
Milieuorganisaties uiten zich zeer kritisch over de plannen, en vinden dat Schiphol hoe dan ook moet krimpen.
Schiphol zou niet de enige grote luchthaven zijn waar nachtvluchten worden beperkt of verboden. Ook in Londen en Frankfurt gelden strikte regels.