SCHIPHOL - Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil internationale treinreizen aantrekkelijker maken. Het moet ook makkelijker worden om een transfer te maken tussen vliegtuig en trein, vertelt ze in en uitgebreid interview in Luchtvaartnieuws Magazine.
“De komende jaren wil ik twee miljoen reizigers extra verleiden om de trein te kiezen op korte afstanden naar de landen om ons heen. Goede internationale verbindingen dragen bij aan het economisch versterken van Nederland en onze grensregio’s in het bijzonder. Bovendien is de internationale trein een duurzaam en comfortabel alternatief voor vliegen op korte afstanden. Bij relatief korte vliegafstanden telt de tijd van inchecken, beveiligingscontrole en transfer naar het stadscentrum immers zwaar door in de totale reistijd.”
Uit onderzoek blijkt dat vijf bestemmingen het meest kansrijk zijn voor de trein als alternatief. “Het gaat om Londen, Parijs, Frankfurt, Düsseldorf en Brussel. Hier wil ik samen met alle andere betrokken partijen zo snel en zo veel als mogelijk de reistijd, de frequentie van het aantal treinen en het reiscomfort verbeteren. Daarnaast ben ik met onder meer NS, ProRail en de Duitse collega’s bezig de IC Berlijn, de iconische verbinding tussen Nederland en Duitsland, aantrekkelijker maken voor internationale treinreizigers. En ik zet me in om de internationale nachttrein terug te brengen op het Nederlandse spoor. Ik wil dat reizigers kunnen kiezen uit een breed aanbod van duurzame mogelijkheden per spoor.”
Beter aansluiten
Om de internationale trein daadwerkelijk een alternatief te kunnen laten zijn, zijn volgens de D66-bewindsvrouw naast snelheid en de frequentie van het aantal treinen de factoren comfort en prijs minstens zo belangrijk. “Door in te zetten op het beter op elkaar laten aansluiten van trein- en vliegreizen kan op een duurzame manier tegemoet worden gekomen aan de stijgende vraag naar internationaal reizen.”
“Met alle betrokken partijen uit de luchtvaart- en spoorsector hebben minister Van Nieuwenhuizen en ik afgesproken samen werk te maken van het bieden van duurzame reisopties op de korte- en middellange afstand en het verbeteren van de combinatie trein-vliegen op verschillende verbindingen. Per bestemming, waarbij we starten bij Brussel en Parijs, onderzoeken we maatregelen op het gebied van reistijd, prijs en comfort. Hierbij kun je denken aan maatregelen om de reizigers met een transfer eenvoudig over te laten stappen van het vliegtuig naar de trein. En dat er bij het boeken van een reis vaker pakketten worden aangeboden met daarin een vlieg- én een treinreis.”
Op dit moment wordt stapsgewijs in kaart gebracht waar op de korte en de middellange termijn kansen liggen om de internationale treinreis aantrekkelijker te maken als aanvulling op- of als alternatief voor de vliegreis. “Eind dit jaar willen we het resultaat hiervan met elkaar presenteren.”
Sneller naar Berlijn
“Op basis van de uitkomsten van een gezamenlijk onderzoek van NS en DB naar mogelijkheden om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten, werken we stapsgewijs aan snellere treinen”, stelt Van Veldhoven. “De inzet is een eerste versnelling van vijftien minuten als de vervoerders gaan rijden met een andere locomotief. Daarna moet een slimmere dienstregeling de komende jaren nog een half uur reistijdwinst opleveren. Uiteindelijk willen we een extra trein bovenop de reguliere dienstregeling laten rijden die door te kiezen voor een andere route en door het rijden van snellere treinen een uur sneller moet kunnen.“
Lees het interview met Stientje van Veldhoven in de september-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar of neem een voordelig abonnement.