AMSTERDAM - Uber wil nadrukkelijk de zakelijke markt aan zich binden. Via Uber for Business kunnen bedrijven weliswaar al sinds vijf jaar zelf een account aanmaken, maar werd er geen enkele vorm van sales, marketing of communicatie aan besteed. Daar is dit jaar verandering in gekomen. Audrey Ceuppens, General Manager Uber for Business voor de regio Greater Europe, vertelt hoe.
“Ik begon zes maanden geleden in mijn eentje. Inmiddels heb ik een commercieel team opgezet van veertien mensen in Europa. Dat moet voor het einde van het jaar zijn uitgebreid naar twintig personen. In de praktijk bleek dat mensen niet wisten dat Uber zich ook op bedrijven richt”, vertelt Ceuppens in Luchtvaarnieuws Magazine.
Tot nu toe werkte Uber for Business met een zelfbedieningsmenu: nieuwe klanten moesten alles zelf regelen via onze website. “Nu begeleiden we bedrijven van A tot Z. We onderzoeken wat voor behoeften er zijn en hoe we daar het dashboard het beste op kunnen inrichten. Bovendien hebben we een B2B support team, voor als er iets mis gaat of assistentie nodig is.”
‘Wat je aandacht geeft, groeit’, is een bekende uitspraak. Dat moet ook gelden voor Uber for Business. “Ons volgende doel is om ook Europese klanten aan te sluiten op ons platform. Wereldwijd zijn er al 65.000 bedrijven klant bij Uber for Business. We merken dat de bedrijven waar we mee in gesprek zijn, erg nieuwsgierig zijn naar wat we bieden. Er is geen enkele andere partij op de markt met zo’n totaaloplossing en mondiaal netwerk als wij dat hebben. Dat is voor Travel en Mobility Managers erg interessant.”
700 steden
Het grootste voordeel voor klanten is volgens Ceuppens vooral dat Uber in 700 steden verdeeld over 63 landen aanwezig is. “Internationale bedrijven moeten vaak in alle landen waar zij actief zijn verschillende samenwerkingsverbanden aangaan met lokale partijen. Wij bieden onze diensten wereldwijd aan, en ritten die worden geboekt via onze app zijn gemiddeld dertig tot vijftig procent goedkoper dan ritten die worden geboekt buiten onze app wat tot aanzienlijke kostenbesparingen leidt.”
Uber breidt het dienstenpakket steeds verder uit. Zo is via het platform bijvoorbeeld het New Mobility-initiatief JUMP te vinden, waarin steps en e-bikes worden aangeboden. In onder andere Brussel, Madrid, Parijs, Londen en veel andere steden buiten Europa, kunnen de steps en fietsen met de Uber-app worden geopend ten behoeve van urban mobility.
Ceuppens: “In Nederland bieden we deze dienst nog niet, maar dat ligt wel in de planning. In New York hebben we Uber Elevate gelanceerd, waarmee je tussen de luchthaven JFK en New York kunt pendelen met een helikopter. Op de lange termijn willen we al onze diensten onder de noemer Uber for Business gaan aanbieden.”
Lees het volledige artikel over Uber for Business in de september-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier en word abonnee, of bestel een los nummer.