DEN HAAG - Leveranciers van KLM, zoals leasemaatschappijen en brandstofleveranciers, zouden een bijdrage moeten leveren aan de redding van de luchtvaartmaatschappij. Minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) noemt het woensdag, tijdens het debat over de steun aan KLM, fair dat bepaalde leveranciers een bijdrage leveren.
Hoekstra deed zijn uitspraak na aandringen vanuit een deel van de politieke partijen die meededen aan het debat in de Tweede Kamer. Kritiek was er met name op de leasemaatschappijen van vliegtuigen en brandstofhandelaren die opereren vanuit het belastingvriendelijke Ierland en waaraan KLM voor de volle 100 procent de maandelijkse rekeningen moet betalen. "De Nederlandse belastingbetaler betaalt mee aan het in stand houden van deze belasting-ontwijkende constructies", was de kritiek tijdens het debat.
Naast de leveranciers werden tijdens het debat ook meerdere malen de piloten- en managementsalarissen genoemd als punt van kritiek. Hierover zei Hoekstra dat er ook vanuit deze beroepsgroepen een bijdrage wordt verwacht. De pilotenbond VNV liet de avond voor het debat in een intentie verklaring weten dat ze constructief meewerkt, maar dat de politiek zich niet met de interne discussie hierover moet bemoeien.
Financiële hulp
Wereldwijd zijn luchtvaartmaatschappijen aangewezen op financiële hulp van de overheid, om te voorkomen dat belangrijke verbindingen wegvallen, waardoor de handel en tienduizenden banen in gevaar komen. In Nederland stelt de overheid diverse eisen aan steun voor de home carrier. Zo moet KLM er zelf zoveel mogelijk aan doen om zuiniger, duurzamer en omgevingsbewuster te opereren.
KLM houdt het tot en met juni uit met de huidige cashreserves en de loonhulp vanuit de overheid, aldus Hoekstra. In de tussentijd moet de maatschappij werken aan herstructurering en een nieuwe toekomst.