SCHIPHOL - Op 17 mei is het honderd jaar geleden dat voor het eerst een KLM-vliegtuig het luchtruim koos. Een van het Britse Air Transport & Travel (AT&T) gehuurde De Havilland DH.16, met aan boord twee passagiers en een stapel kranten als vracht, vloog vanaf het Londense vliegveld Croydon naar Schiphol.
In oktober 2019 was het honderd jaar geleden dat KLM werd opgericht. Het eeuwfeest is vorig najaar groots gevierd. Maar mei 1920 is een misschien een nog wel belangrijkere maand in de geschiedenis van ’s werelds oudste luchtvaartmaatschappij. Met dus die eerste vlucht op de zeventiende.
Tenminste, volgens de officiële lezing. Want luchtvaarthistorici hebben achterhaald dat het die dag feitelijk een AT&T-vlucht betrof. De terugvlucht naar Londen, een dag later, vond volgens de originele contracten wèl plaats op naam van KLM.
Omdat daar voor zover bekend geen foto’s van zijn, moeten we het doen met de foto van de aankomst van de AT&T-vlucht op 17 mei 1920. Ook al was dat officieel slechts een soort van codeshare-vlucht, zoals we dat nu zouden noemen.
Op de foto worden de Engelse vlieger Jerry Shaw (geheel rechts, met bril) en de beide passagiers verwelkomd door diverse hoogwaardigheidsbekleders. De nog jonge KLM-directeur Albert Plesman staat derde van links.
In de mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine staat een uitgebreide special over honderd jaar KLM-vliegtuigen, van de De Havilland DH.16 en de Fokker F.II tot en met de Boeing 777-300ER en de Boeing 787-10. De tientallen historische foto's in de special zijn deels ingezonden door lezers van Luchtvaartnieuws Magazine en deze website. Klik hier om direct een los exemplaar van het magazine te bestellen.