BRUSSEL - Brussels Airlines wil volgens schattingen van de directie 370 mensen ontslaan. De ontslagen zouden vallen in België (310) en buiten België (60). Dat blijkt uit een presentatie van de directie die de Belgische krant De Tijd in handen heeft. Er werken 4.200 mensen bij de luchtvaartmaatschappij.
De directie wil het aantal gedwongen ontslagen zo veel mogelijk beperken via alternatieve maatregelen. Zo wil het bedrijf 155 werknemers die al met (vervroegd) pensioen kunnen overtuigen dat ook te doen, schrijft de krant.
Daarnaast wil men de piloten en het cabinepersoneel minder laten werken in het rustige winterseizoen. Door de maatregelen te nemen kunnen de ontslagen worden beperkt tot 9 procent van het personeelsbestand.
Bestemmingen schrappen
Afgelopen weekeinde werd bekend dat de maatschappij van plan is om 27 bestemmingen te schrappen. Omdat er drie nieuwe lijndiensten bijkomen, krimpt het netwerk per saldo met 24 bestemmingen. Dat bleek ook uit een interne presentatie die De Tijd heeft ingezien.
Bestemmingen die verdwijnen zijn Lanzarote, Madeira, Kos, Sint-Petersburg, Krakau, Warschau en Vilnius. In Afrika stopt de Belgische maatschappij met de vluchten naar Ouagadougou en Conakry. Van acht van de 27 bestemmingen was al eerder bekendgemaakt dat die zouden verdwijnen: dat zijn Sevilla, Valencia, Bristol, Hannover, Moskou, Billund, Marrakesh en Santorini.
In totaal houdt het bedrijf nog 74 bestemmingen over, zo staat in de presentatie.
Om het verlies enigszins goed te maken, gaat Brussels Airlines zelf op Frankfurt, München en Zürich vliegen. Dat zijn de hubs van zustermaatschappijen Lufthansa en SWISS, waar passagiers over kunnen stappen op een groot aantal Europese en intercontinentale vluchten. Dit was voorheen ook al mogelijk, maar dan moesten die passagiers al vanaf Brussels Airport met SWISS of Lufthansa vliegen.
Door ook Brussels Airlines op die routes in te zetten wordt de capaciteit vergroot en wordt de feederfunctie voor de hubs versterkt.
Mogelijk nieuwe longhaul-routes
Een ander klein lichtpuntje, is dat de Lufthansa Group-directie gezegd heeft dat Brussels Airlines na 2023 longhaul-routes mag openen naar Newark, Boston, Miami, Nairobi en Kilimanjaro. Daar is wel de strikte voorwaarde aan verbonden dat de rentabiliteit verbetert.