In beeld: zo ziet de nieuwe Intercity Direct-trein er van binnen uit

ICNG
4 juni 2020 - 19:38 | Door: 
Neal Luitwieler
| Foto: Nederlandse Spoorwegen

ONNEN - Volgend jaar gaan er nieuwe ICNG-treinstellen rijden op het Intercity Direct-traject dat Schiphol met Rotterdam en Breda verbindt. Om ervoor te zorgen dat dit zonder problemen verloopt, wordt de trein vanaf vrijdag uitgebreid getest op het Nederlandse spoor.

Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl bracht donderdag een bezoekje aan de NS-werkplaats in Onnen, waar het treinstel staat dat als eerste gebruikt wordt voor testritten in Nederland (in totaal zijn er nu twee in het land). Daarbij kreeg hij de kans om het interieur te filmen:

Wat is de ICNG?
ICNG staat voor Intercity Nieuwe Generatie. Vanaf volgend jaar gaan deze treinen als Intercity Direct rijden. Door de topsnelheid van 200 kilometer per uur zijn reizigers vanuit Rotterdam en Breda straks sneller op Schiphol. Het huidige IC Direct-materieel, met locomotieven en wagons, kan maar 160.

Later gaat de ICNG ook op andere spoorlijnen rijden, zoals tussen Den Haag en Eindhoven. Vanaf 2023 verbinden de door Alstom gebouwde treinstellen Schiphol met Groningen en Leeuwarden (via de Hanzelijn), en vanaf 2025 ook met de Belgische steden Antwerpen, Mechelen en Brussel.

De Nederlandse Spoorwegen hebben er in totaal 99 besteld, waarvan 49 vijfdelige (110 meter) en 50 achtdelige (165 meter). Ze kunnen aan elkaar gekoppeld worden voor meer capaciteit.

In onderstaande video vertelt de NS uitgebreid over de ICNG en de testfase die nu volgt:

Extra advertentie tonen: 
0
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen