KLM van plan om temperatuur passagiers te meten tijdens vlucht naar China

Boeing 777-300ER KLM
24 juni 2020 - 14:50 | Door: 
Doron Sajet
| Foto: Reismedia

SCHIPHOL - Passagiers die vanaf Schiphol met KLM naar Shanghai vliegen, zullen waarschijnlijk tijdens de vlucht een of meerdere keren gecheckt worden op koorts. KLM wacht nog op toestemming van China om passagiersvluchten naar het land te hervatten. Momenteel vliegt KLM alleen nog met vracht tussen China en Schiphol.

Update 16:35: dit artikel is aangepast om te reflecteren dat KLM nog niet definitief toestemming heeft gekregen van China voor het meenemen van passagiers.

Voor de coronacrisis vloog de maatschappij zo'n 25 keer per week naar vijf steden op het vasteland van China. Sinds de uitbraak van het coronavirus wordt er alleen nog maar met vracht tussen Shanghai, Peking en Amsterdam gevlogen. Mogelijk mag KLM van China alleen passagiers meenemen als ze aan boord gecontroleerd worden op koorts.

Achterin het vliegtuig
Mocht een passagier tijdens de vlucht de symptomen hebben van het coronavirus, wordt hij naar het achterste deel van het vliegtuig geplaatst, geïsoleerd van andere passagiers. De bemanning heeft al sinds het begin van de uitbraak zogenaamde coronakits aan boord, waarmee zij zichzelf kunnen beschermen als ze in contact moeten komen met de passagier die verplaatst moet worden.

Warmtecamera's
Het controleren van de temperatuur voor het instappen is momenteel bij slechts enkele vluchten verplicht op Schiphol, zoals naar Seoel en Singapore. Onder die voorwaarde staan Zuid-Korea en Singapore passagiersvluchten naar hun landen toe.

Op andere grote luchthavens, zoals in Dubai, wordt iedereen die de luchthaven binnenwandelt al automatisch gecontroleerd op koorts, met speciale warmtecamera's. Die hangen er op Schiphol nog niet, omdat het RIVM temperatuurmetingen niet effectief genoeg vindt. Ook staat de privacywetgeving zulke metingen nog niet toe in Nederland.

Zolang het coronavirus nog niet onder controle is, zullen mondkapjes bij KLM, en de meeste andere maatschappijen, verplicht blijven. Ook op grote delen van Schiphol waar geen anderhalve meter afstand gehouden kan worden, moeten de maskertjes al op, zoals in de rij van de check-in, de beveiligings- en paspoortcontrole en bij het instappen. Aan boord van vliegtuigen wordt de lucht iedere twee tot drie minuten ververst met een zogenaamde HEPA-filter.

In de Tweede Kamer vragen sommige partijen zich af of ieder vliegtuig op Schiphol wel is uitgerust met zo'n filter, dat een eventuele verspreiding van het virus aan boord moet voorkomen. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft het NLR gevraagd te inventariseren hoeveel vliegtuigen zo'n filter nog niet hebben, maar verwacht dat misschien enkele historische toestellen het niet aan boord hebben. HEPA-filters worden al enkele tientallen jaren in commerciële vliegtuigen gemonteerd.

De HEPA-filters werken volgens KLM al zodra er passagiers aan boord stappen. Tijdens de vlucht wordt het luchtverversingssysteem aangedreven door de motoren, aan de gate voorziet de walstroom voor genoeg energie om circulatie op gang te houden.

Stappenplan
De filters, de mondkapjes en het isoleren van een passagier met symptomen zijn volgens KLM onderdeel van een groter stappenplan om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Als alle stappen worden ondernomen, wordt de kans dat een passagier met corona instapt of overhoopt verspreidt een stuk kleiner.

Vanaf juli en augustus voert KLM het aantal vluchten vanaf Schiphol weer een stuk op, tot ruim 13.100 vluchten. In dezelfde periode vorig jaar was dat 22.000.

Dit bericht is afkomstig van mediapartner NH Nieuws.

Extra advertentie tonen: 
1
klm
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen