Onderzoek effecten coronacrisis op luchtvaart: snel herstel of langdurige malaise

17 augustus 2020 - 18:02 | Door: 
onze redactie
| Foto: Schiphol

DEN HAAG - Wordt het een snel herstel of moeten we rekening houden met blijvende reisrestricties en langdurig lage passagiersvolumes? Dat zijn enkele scenario’s waar deskundigen rekening mee houden in een maandag gepubliceerd onderzoek naar de effecten van COVID-19 op de Nederlandse luchtvaart. In het beste geval zijn de gevolgen te overzien, in het slechtste geval gaat KLM failliet.

Het onderzoek werd uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek en To70, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In het onderzoek worden de effecten voor de luchtvaart van vier mogelijke toekomstscenario’s doorgerekend.

In het meest optimistische scenario is het virus snel onder controle en herstelt de luchtvaartsector zich in de eerste helft van 2021 naar het niveau van 2019. In het meest pessimistische scenario komt het virus niet onder controle en blijven reisrestricties langdurig van kracht.

Dat laatste is een waar horrorscenario voor de luchtvaart: het vertrouwen onder reizigers neemt af en bedrijven stappen steeds meer over op digitale vormen van communicatie. Social distancing wordt de norm in het vliegtuig, waardoor bezettingsgraden dalen en ticketprijzen toenemen.

“In combinatie met een wereldwijde recessie leidt dat tot een significante daling van de vraag naar luchtvaart. Veel maatschappijen gaan failliet en Schiphol verliest zijn hubfunctie”, zo stellen de onderzoekers. In dat scenario zou ook KLM kopje onder gaan, hoewel dat volgens de onderzoekers minder waarschijnlijk is nu de overheid financiële miljardensteun verleent.

Minus zeventig tot tachtig procent
In het meest optimistische scenario herstelt de Nederlandse luchtvaartsector zich in 2021; in het meest pessimistische scenario blijven passagiersvolumes langdurig zeventig tot tachtig procent onder het niveau van voor de crisis.

Wat betreft 2020 rekenen de onderzoekers afhankelijk van het scenario op een welvaartsverlies van negenhonderd miljoen euro tot 1,3 miljard euro. De bruto werkgelegenheid en de toegevoegde waarde dalen met respectievelijk 40.000 tot 60.000 fte en vier tot zes miljard euro.

"In het meest optimistische scenario blijven de effecten grotendeels beperkt tot 2020; in het meest pessimistische scenario zijn de effecten structureler van aard", zo is de verwachting.

Bron: SEO Economisch Onderzoek

Extra advertentie tonen: 
1
Dossier: 
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen