BERKEL EN RODENRIJS - Koppert Biological Systems en Air France KLM Martinair Cargo gaan samenwerken via het Sustainable Aviation Fuel Programma van de luchtvaartmaatschappij. Voor een aantal vluchten met land- en tuinbouwproducten van Koppert zal duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) worden gebruikt.
SAF is een vliegtuigbrandstof die wordt gemaakt van hernieuwbare bronnen zoals spijsolie en duurzame vervangers van fossiele brandstoffen, en die de CO₂-uitstoot met tenminste 75 procent verlaagt. SAF wordt gemengd met conventionele, fossiele brandstof en kan worden gebruikt in alle vliegtuigmotoren. Koppert en AFKLMP Cargo werken al bijna twintig jaar samen, en het bedrijf neemt nu ook deel aan het SAF-programma.
Het SAF-programma wordt sinds eind vorig jaar ook voor vrachtvluchten aangeboden, voorheen was dit alleen voor passagiersvluchten beschikbaar. Bedrijven die eraan deelnemen betalen Air France-KLM om hun vluchten deels op duurzame brandstof uit te voeren. Zo moet het gebruik van deze brandstof en de verduurzaming van de luchtvaartsector gestimuleerd worden.
Kopperts levende ladingen met nuttige insecten, schimmels en microbiologische stoffen moeten met zorg worden behandeld om hun internationale bestemmingen in goede gezondheid te bereiken voor de biologische bestrijding van plagen en ziekten in voedsel- en siergewassen. De biologische bestrijdingsproducten van Koppert bieden een duurzaam alternatief voor chemicaliën in de tuin- en landbouw.
Jan Koppert, een toegewijd komkommerteler, werd zelf ziek van de insecticiden die hij gebruikte en begon daarom in 1967 met de ontwikkeling van biologische bestrijdingsmiddelen.