ROTTERDAM - Corona hakte er, net als bij ieder ander bedrijf in de reisbranche, hard in bij VCK Travel. De zakenreisorganisatie sloot kantoren en zette noodgedwongen de bijl in het personeelbestand. Toch zorgde de pandemie er ook voor dat bepaalde ontwikkelingen in een stroomversnelling kwamen.
Toen het coronavirus zich ontwikkelde tot een pandemie, voelde Ed Berrevoets, managing director van VCK Travel, al snel aan: dit is een verandering voor de lange termijn. NOW aanvragen had volgens hem dan ook geen zin. “Wij zijn meteen gaan reorganiseren. De organisatie is grofweg vijftig procent geslonken, terwijl we op het dieptepunt van de crisis nog maar zeventien procent van het werk over hadden. Wat in de reisindustrie nog veel te noemen is.”
Berrevoets is al meer dan veertig jaar actief in de zakenreiswereld, maar had nog nooit zo’n ontwrichtende werksituatie meegemaakt als de afgelopen anderhalf jaar. Inmiddels is VCK Travel terug op dertig procent van het oude volume, maar vooralsnog worden vrijwel alleen noodzakelijke reizen gemaakt.
Schaarste
Achterblijvende capaciteit zorgt bij het aantrekken van de markt volgens Berrevoets voor praktische problemen. “Dan hebben we het over capaciteit in de breedste zin van het woord. Luchtvaartmaatschappijen geven aan dezelfde routes aan te bieden, maar de frequentie is over het algemeen fors lager. Waar eerst misschien tien vluchten op een dag naar Londen gingen, is dat er nu één. Ook is er een gebrek aan huurauto’s. Nu die markt ook aantrekt, zijn nieuwe auto’s niet zo makkelijk in te kopen als voorheen door het chiptekort. De verwachting is dat de gevolgen van het chiptekort de automobielindustrie nog wel tot minimaal 2022 in z’n greep houdt. In hotels is een tekort aan personeel, er zijn straks te weinig piloten, en zo zijn er nog tal van opstartproblemen te benoemen.” Die schaarste leidt tot hogere prijzen, maar het reizen wordt volgens Berrevoets ook daadwerkelijk anders. Daar heeft VCK Travel de organisatie en het servicemodel op aangepast.
Lees het volledige interview met Léon Verhallen in de augustus-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel hier een exemplaar of neem een abonnement.