SCHIPHOL - Treinreizigers die vanuit de richtingen Utrecht - Arnhem - Nijmegen en Rotterdam - Den Haag - Leiden naar Schiphol komen, moeten vanaf aanstaande woensdag rekening houden met andere treintijden. De NS gaat dan de tienminutentrein op deze trajecten testen ter voorbereiding op de nieuwe dienstregeling die in december ingaat.
In de nieuwe dienstregeling gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen overdag zes keer per uur een Intercity rijden. Deze uitbreiding van het aantal treinen brengt achter de schermen grote veranderingen met zich mee. Daarom wordt vanaf woensdag 8 september tot aan de start van de dienstregeling in december 2021 op woensdagen getest.
Ondanks corona wordt de dienstregeling flink verbeterd. “Met de tienminutentreinen hoef je niet meer te kijken hoe laat de trein gaat. Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen reizigers al gebruikmaken van deze treinen”, zo legt de NS uit.
NS en ProRail hebben al ervaring met een tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven. Deze lijn is volgens de NS een succes gebleken. Tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven bijvoorbeeld stegen de reizigersaantallen voorafgaand aan de coronacrisis met 15 procent.
“Tijdens de testdagen hebben we de mogelijkheid om de tienminutentrein onder verschillende omstandigheden te testen en eventueel kinderziektes eruit te halen. Zo willen we ervoor zorgen dat de tienminutentreinen bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december meteen goed van start kunnen. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week te verbeteren.”
“Voor onze medewerkers zijn dit grote veranderingen. Treindienstleiders, machinisten en conducteurs moeten nog nauwkeuriger werken: op de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.”
Aan de tienminutentreinen gingen jaren van voorbereidingen vooraf: in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verdubbelde ProRail sporen, zijn er inhaalsporen aangebracht, wissels verwijderd en extra energievoorzieningen aangelegd. Op diverse stations waren extra perrons nodig, en er zijn overwegen door tunnels vervangen.
De trajecten met een tienminutentrein. Vanaf december gaat er behalve tussen Nijmegen en Schiphol en tussen Rotterdam en Schiphol via Den Haag, ook elke tien minuten een Sprinter rijden tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht.