SCHIPHOL - Er wordt wel eens gezegd dat Schiphol een continue bouwplaats is. “Wij zeggen zelf: Schiphol is always ready, but never complete”, aldus CPAO Hanne Buis. Er worden de komende jaren honderden miljoenen geïnvesteerd in de verbetering van de luchthaven. En dat is volgens de topvrouw, die binnenkort COO wordt, nodig.
“We altijd klaar zijn om passagiers te ontvangen, maar kijken ondertussen ook doorlopend naar verbetermogelijkheden”, aldus Buis, die in juni de titel COO krijgt. “Het is niet voor niets dat we de komende jaren 750 miljoen euro per jaar investeren om koploper te zijn op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid.”
De afgelopen tijd kregen verschillende projecten vorm. Zo werd er werk gemaakt van het avioduct over de A4 in voorbereiding op het verdubbelen van de laatste enkelvoudige taxibaan, werd Vertrek 1 opnieuw ingericht, kreeg de M-pier van binnen een nieuwe uitstraling en werd er werk gemaakt van de A-pier, die inmiddels voor zeventig procent af is. Ook in de nabije toekomst staan er belangrijke projecten op de rol.
Door de coronacrisis zag Schiphol zich gedwongen om het personeelsbestand met circa een kwart te reduceren en kritisch te kijken naar geplande investeringen. “De opties voor projecten waren: doorzetten, pauzeren of afblazen”. Onder de plannen die doorgezet worden valt bijvoorbeeld de vernieuwing van Lounge 1, het winkel- en horecagebied achter de veiligheidscontroles van Vertrekhal 1. Eerder werden Lounges 2 en 3 al opgefrist. “Er komt vooral meer ruimte om de passagiersstroom te optimaliseren. En we kijken naar nieuwe commerciële concepten die we daar kunnen uitrollen.”
Gepauzeerd maar niet afgeblazen is de bouw van een nieuwe terminal die in 2017 werd aangekondigd. Die had eigenlijk in 2023 klaar moeten zijn, maar in 2019 bleek dat al niet haalbaar en in 2020 ging het plan de ijskast in. “Vroeg of laat hebben we die terminal wel nodig, want het herstel van de luchtvaart zet door. We moeten op dit moment echter keuzes maken; investeringen in kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid krijgen voorrang boven investeringen in groei.”
Lees het hele interview met Hanne Buis in de februari-editie van Luchtvaartnieuws Magazine, die volledig in het teken staat van vrouwen in de luchtvaart- en zakenreisindustrie. Abonnees ontvangen het blad dit weekend op hun deurmat of in hun mailbox. Een los exemplaar is te bestellen in onze webshop. Wie abonnee wordt, mist overigens nooit meer een nummer.