PARIJS - Air France en Delta Air Lines bieden vanaf begin juni een ‘shuttleservice’ aan tussen New York JFK en Parijs CDG: het vluchtschema is zo ontworpen, dat er vanuit Parijs overdag elke 1 tot 2 uur een vlucht vertrekt. De twee maatschappijen, die in een trans-Atlantische joint venture zitten, voeren dan gezamenlijk acht retourvluchten per dag uit op deze route.
“Vanaf begin juni zullen er overdag om de één tot twee uur vluchten vertrekken vanuit Parijs Charles-de-Gaulle naar New York JFK. Vanuit New York vertrekt er vanaf de late namiddag bijna elk uur een vlucht naar Parijs”, zo meldt Air France. De Franse maatschappij vliegt zelf zes keer per dag heen en weer op deze route, de andere twee retourvluchten worden door Delta uitgevoerd.
Concreet ziet het schema er zo uit: vertrek vanaf Parijs CDG om 8:30, 10:30, 11:30, 13:30, 14:30, 16:30, 18:30, 19:30, vertrek vanaf New York-JFK om 16:30, 17:30, 18:30, 19:30, 21:00, 22:00, 23:00, 23:55.
Air France biedt daarnaast ook nog een dagelijkse retourvlucht naar New York aan vanaf Orly, de tweede luchthaven van Parijs, maar die vlucht wordt niet meegeteld voor de ‘shuttleservice’.
Niet uniek
Helemaal uniek is deze trans-Atlantische shuttleservice niet: tussen Londen Heathrow en New York JFK vertrekt er komende zomer ook vrijwel elk uur een vlucht. Dat was vóór de coronacrisis al het geval en dat is nu weer zo. In totaal gaat het daar zelfs om negentien retourvluchten per dag, uitgevoerd door British Airways, Virgin Atlantic, American Airlines, Delta Air Lines en JetBlue.
Tussen Parijs CDG en New York JFK vertrekt er komende zomer, behalve de acht retourvluchten van Air France en Delta met hun ‘shuttleservice’, ook een dagelijkse vlucht van American Airlines. In totaal wordt er dus negen keer per dag retour tussen die twee luchthavens gevlogen.
Air France verwacht richting Noord-Amerika komende zomer meer capaciteit aan te bieden dan vóór de coronacrisis. Naar de Verenigde Staten is het aantal dagelijkse vluchten zelfs 20 procent hoger dan in 2019. In totaal (dus over het hele netwerk gezien, niet alleen Noord-Amerika) verwachten de Fransen 90 procent van de oude capaciteit aan te kunnen bieden.