SYDNEY - Tegelijkertijd met het nieuws dat Qantas twaalf Airbus A350-1000’s bestelt voor ultralange vluchten van Sydney en Melbourne naar New York en Londen, heeft de maatschappij ook onthuld hoe de First Class in die toestellen eruit komt te zien. In deze klasse komen zes stoelen in een 1-1-1-configuratie, met een separaat bed en veel privacy.
Met dit zeer luxe product, dat enigszins doet denken aan de First Class in de A380’s van Singapore Airlines, hoopt Qantas dat ook de meest vermogende reizigers bereid zijn om aan boord te stappen van de ongeveer twintig uur durende vluchten. Naast de A380 is de A350 het enige type waarin de Australische maatschappij een First Class-cabine aanbiedt.
De A350-1000’s krijgen in totaal 238 stoelen aan boord, wat vrij weinig is voor een toestel van deze omvang. Er zijn in totaal vier klassen aan boord: naast First Class ook Business Class, Premium Economy en Economy Class. Om het verblijf in laatstgenoemde klasse iets aangenamer te maken, krijgen de passagiers daar iets meer beenruimte dan gemiddeld: ongeveer 5 centimeter extra.
Qantas gaat de A350-1000’s vanaf 2025 inzetten op nieuwe, ultralange routes van Sydney naar New York en Londen. Later volgen ook vluchten vanuit Melbourne. Dat de A350’s deze enorme afstanden in één keer kunnen overbruggen, komt doordat Airbus een extra brandstoftank in de toestellen plaatst. Ook helpt het voor het vliegbereik dat er relatief weinig stoelen aan boord zijn.
Bekijk hieronder nog een impressie van de nieuwe First Class. Deze klasse komt niet in de 787's waarmee Qantas van Perth naar Europa vliegt: daarin blijft Business Class de meest luxe cabine.
Beeld: Qantas