SCHIPHOL - KLM is van plan om vanaf eind mei tot eind oktober dagelijks met een Boeing 777-200ER tussen Schiphol en Tel Aviv te gaan vliegen. Het toestel vervangt de Boeing 737, waardoor de capaciteit en het comfort aan boord flink omhoog gaan.
De inzet van de Triple Seven werd als eerste gemeld door Aeroroutes en wordt bevestigd door het reserveringssysteem. Uiteraard is dat geen garantie dat er niets meer aan de planning verandert.
Met name Business Class-passagiers gaan er op vooruit: in de 737 is een Business Class-stoel in feite een Economy Comfort-stoel met de middenplaats vrij, terwijl in de 777 zeer luxe zetels staan die kunnen worden omgetoverd tot een volledig plat bed.
Ook Economy-passagiers gaan er op vooruit: zij hebben iets meer beenruimte in de Triple Seven, en kunnen bovendien gebruikmaken van het entertainmentsysteem.
KLM is niet de enige maatschappij die met widebody-toestellen tussen Schiphol en Tel Aviv gaat vliegen: ook El Al is dat van plan. Die maatschappij wisselt komende zomer de 737 af met de Boeing 787 en 777. Afgelopen zomer zette El Al ook al op een deel van de vluchten de 787 in.
Er zijn nog drie andere maatschappijen komende zomer op deze route actief: Transavia, EasyJet en het Israëlische Arkia. Zij blijven van narrowbodytoestellen gebruikmaken: Transavia de 737, EasyJet verschillende toestellen uit de Airbus A320-familie en Arkia de A321neo Long Range.
Het huidige Business Class-product in de Boeing 777's van KLM. Overigens wordt dit product vanaf later dit jaar vervangen door nieuwe, nog luxere stoelen met schuifdeurtjes voor meer privacy en directe toegang tot het gangpad voor iedereen. Foto: KLM