SCHIPHOL - De luchtverkeersleiding op Schiphol heeft de komende maanden mogelijk een gebrek aan personeel en dat kan gevolgen hebben op het aantal uit te voeren vluchten. “Ik sluit niet uit dat we soms capaciteitseffecten zullen krijgen”, zegt de CEO van LVNL, Michiel van Dorst, in een vraaggesprek met Luchtvaartnieuws Magazine. Niemand treft blaam: de reden is dat er tijdens corona nauwelijks nieuwe mensen konden worden opgeleid.
Het luchtverkeer in Nederland, gerekend in vliegbewegingen, is volgens de berekeningen van LVNL nog altijd niet terug op het niveau van 2019. Van Dorst: “Momenteel zijn er ongeveer 1400 vluchten op Schiphol per dag, tegen ruim 1550 op topdagen vier jaar geleden.” Als het aantal vliegbewegingen verder stijgt, komt de verkeersleiding mogelijk krap in het personeel te zitten.
“We konden tijdens corona veel minder mensen opleiden dan we nodig hebben en dat is nu een probleem. De helft van de scholing vindt altijd plaats in de simulators, de andere helft is on the job training. Gedurende de pandemie hadden onze verkeersleiders geruime tijd veel minder vluchten te verwerken en dus viel er weinig ter plekke op te leiden.”
Voor de maanden juli en augustus en mogelijk ook nog daarna sluit Van Dorst een gebrek aan verkeersleiders niet uit. “Het kan op momenten problematisch worden deze zomer om voldoende luchtverkeersleiders in te roosteren en al het verkeer af te handelen, laat staan dat we voldoende personeel hebben voor alle lopende projecten. Het zal erom spannen: de operatie draait, de veiligheid is gegarandeerd, maar of we de hele periode zonder restricties door kunnen komen is de vraag”, aldus Michiel van Dorst.
Lees het uitgebreide interview in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar in onze kiosk. Of word member en ontvang iedere maand een dik magazine op je deurmat.