Rover bezorgd: nog altijd geen oplossing voor Eurostar

Eurostar
18 september 2023 - 17:45 | Door: 
onze redactie
| Foto: NS

DEN HAAG - Reizigersvereniging Rover maakt zich grote zorgen, want er is nog altijd geen oplossing gevonden om te voorkomen dat de Eurostar naar Londen bijna een jaar uit Nederland verdwijnt door werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal. Het moment van vertrek (juni 2024) komt steeds dichterbij. Rover vreest dat reizigers weer voor het vliegtuig kiezen als er niet snel een oplossing is.

Begin deze zomer besloten de betrokken partijen, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS International, nog een allerlaatste poging te wagen om naar een oplossing te zoeken. Er werd een externe consultant ingehuurd, die snel met resultaten zou moeten komen. Maar drie maanden later heeft Rover nog altijd niks gehoord, terwijl de tijd dringt.

Als die oplossing er niet komt, dan kan de Eurostar tot wel elf maanden niet rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Londen rijden. De terminal met de paspoort- en veiligheidscontrole moet namelijk wijken voor de verbouwing van het station, en de nieuwe, vervangende faciliteiten in de Amstelpassage zijn dan nog niet klaar.

Rotterdam als beginpunt is geen optie, omdat de capaciteit voor de noodzakelijke controles daar dusdanig klein is dat de Eurostar dan voor ruim 80 procent leeg uit Nederland moet vertrekken. Dat is commercieel niet interessant.

Brandbrief
Rover heeft een brandbrief gestuurd naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de zorgen over het uitblijven van een oplossing kenbaar te maken. “Tijdens het bezoek aan Amsterdam Centraal en tijdens parlementaire behandeling is aangeven dat deze zomer meer helder moest zijn. Er ligt echter op dit moment nog geen besluit. Ook een rapport van de onafhankelijke expert hebben wij nog niet gezien. Dat baart ons grote zorgen”, schrijft voorzitter Freek Bos.

“De tijd dringt, eventuele oplossingen vragen immers mogelijk ook realisatietijd. Reizigers willen binnenkort een ticket voor de Eurostar van volgend jaar zomer kunnen kopen. Het wegvallen van de Eurostar zal betekenen dat reizigers terug op het vliegtuig stappen. Die reizigers weer terugkrijgen in de trein vraagt om investeringen. Het betekent ook dat de investeringen uit het verleden ongedaan worden gemaakt”, vervolgt hij.

Volgens Rover zijn er wel degelijk mogelijkheden om de bestaande terminal langer open te houden en de nieuwe in de Amstelpassage versneld op te leveren. Maar dan moet er wel op korte termijn een knoop doorgehakt worden. “Wij vragen daarom op de kortst mogelijke termijn het besluit te nemen dat ervoor zorgt dat de bediening van Amsterdam Centraal door de Eurostar-treinen naar Londen voor heel 2024 en 2025 gegarandeerd is”, aldus Bos.

De beslissing heeft alleen invloed op de Eurostar naar Londen. Voor de Thalys naar Parijs, die vanaf volgende maand ook Eurostar heet, zijn er geen gevolgen. Voor die trein zijn er namelijk geen paspoort- en veiligheidscontroles nodig.

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen