DEN HAAG - De nieuwe intercity's van NS, de ICNG's, presteren door 'kinderziektes' nog niet significant beter dan de oude treinen op de hogesnelheidslijn (hsl) in de afgelopen jaren deden. Wel zit er volgens de NS een stijgende lijn in en dat stemt het spoorbedrijf tevreden. In de eerste maanden kwam zo'n 60 procent op tijd aan, inmiddels is dat gestegen tot 80 procent, vertelt programmamanager Maarten Bakker. Zo'n 3 procent van de treinen valt uit.
"We lopen tegen een aantal problemen aan die om software-updates vragen", verklaart Bakker. "Sommige daarvan zijn simpel, andere ingrijpender." Zo krijgen machinisten soms ten onrechte meldingen van het systeem. Bijvoorbeeld over de remmen, terwijl die gewoon goed werken. Daarmee gaat tijd verloren.
Als alle updates zijn gedaan, moet de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) opnieuw worden beoordeeld. Daartoe zal de NS in de loop van volgend jaar weer een dossier moeten inleveren bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De treinen kunnen in de tussentijd blijven rijden. Een eerder probleem met de deuren is opgelost.
Een volgende set updates wordt eind november uitgevoerd. "De trein zou hierdoor steeds beter moeten worden", zegt Bakker. "Onze machinisten doen in de tussentijd meer ervaring op, ook dat helpt. Onze ambitie is dat de prestaties van de trein straks beter zijn dan die van de huidige treinen op de hsl."
NS vervoert nu met tien ICNG's reizigers. Onlangs zijn er nog twee geleverd. Met fabrikant Alstom is afgesproken dat die er vanaf dit najaar één per week levert. Begin 2026 moet de laatste van 99 treinen arriveren.
Inzet in de reizigersdienst
De ICNG vervoerde in april voor het eerst reizigers en rijdt nu op twee lijnen: de hsl tussen Amsterdam en Rotterdam (via Schiphol, als Intercity Direct) en tussen Den Haag en Eindhoven, waaronder het hsl-traject tussen Rotterdam en Breda.
Op de hsl spelen al jaren problemen, waardoor reizigers daar vaker vertraging hebben dan gemiddeld. Momenteel geldt er ook een snelheidsbeperking ten noorden van de Groene Harttunnel, vanwege constructiefouten. Op een stukje bij Rijpwetering mag zelfs maar 80 kilometer per uur gereden worden.
Naar Brussel
Later gaat de ICNG ook op andere trajecten rijden. Zo gaat de speciale variant voor België, de ICNG-B, vanaf volgend jaar naar Brussel rijden. Door de inzet van dit snellere materieel, plus het schrappen van veel stops (waaronder Breda, Brussels Airport en Noorderkempen) kan de NS de reistijd tussen Amsterdam en Brussel eind 2024 met driekwartier verlagen. Deze week is het proefbedrijf zonder reizigers van start gegaan.
Er komt daarnaast een aparte, langzamere trein, gereden door de NMBS, die stations als Breda en Noorderkempen blijft bedienen. Daardoor wordt het totale aantal Intercitytreinen tussen Nederland en België verdubbeld. Die trein zal echter Rotterdam als beginpunt krijgen, waardoor Brussels Airport haar directe verbinding met Schiphol en Amsterdam verliest.
De voor België geschikte ICNG's zijn te herkennen aan het nieuwe NS Flow-kleurenschema.