In de IC Berlijn worden er vanaf medio december ongeveer een jaar lang geen maaltijden geserveerd. De ‘BordBistro’-rijtuigen gaan dan uit dienst, en worden vervangen door extra Eerste Klas-rijtuigen, waardoor er geen restaurant meer aan boord is.
In plaats daarvan zal er een cateringmedewerker door de trein lopen met een rugzak vol dranken en snacks, dus reizigers kunnen nog wel wat te drinken en een kleine versnapering aanschaffen. Maar een echte maaltijd, zoals de bekende curryworst, zit er niet meer in. Dat meldt NS International.
De situatie is niet permanent: vanaf eind 2024 komen er geheel nieuwe treinen in dienst op het traject tussen Amsterdam en Berlijn, de zogeheten ICE L-treinen van de Spaanse fabrikant Talgo, en die zullen wel weer over een BordBistro beschikken.
Hoewel reizigers dus het komende jaar geen maaltijd kunnen krijgen, gaan zij er wel op een andere manier op vooruit: de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn daalt bij de start van de nieuwe dienstregeling in december met een bijna half uur. Het is dan nog 5 uur en 54 minuten.
Dat is het gevolg van het afschaffen van de locomotiefwissel in Bad Bentheim (door de inzet van nieuwe locomotieven die zowel in Nederland als Duitsland kunnen rijden), het schrappen van enkele stops (waaronder Almelo) en aanpassingen aan de infrastructuur bij Oldenzaal.
In de ICE L, die eind volgend jaar in dienst komt, kunnen reizigers wel weer een maaltijd krijgen. Foto: Deutsche Bahn