De NS heeft voor dienstregelingsjaar 2025, dat in december 2024 van start gaat, de grootste wijzigingen in jaren aangekondigd. Met name rond Schiphol verandert er veel. Zo verliest de luchthaven de rechtstreekse verbinding met Twente (reizigers moeten straks overstappen in Amersfoort), wordt de zogeheten Airport Sprinter geïntroduceerd naar Amsterdam Centraal, gaan er minder treinen rijden over de hogesnelheidslijn naar Rotterdam en komen er op andere trajecten juist treinen bij. Een overzicht van de wijzigingen.
- De Intercity Direct rijdt voortaan vanaf Schiphol door naar Amsterdam Zuid in plaats van Amsterdam Centraal. In plaats daarvan komt er een hoogfrequente Sprinterverbinding naar Amsterdam Centraal, de zogeheten Airport Sprinter, met tot wel acht treinen per uur per richting. Reizigers van de luchthaven naar Amsterdam Centraal en vice versa zijn door de extra stops van de Sprinter enkele minuten langer onderweg.
- Schiphol verliest de rechtstreekse Intercity-verbinding met Twente. Alle Intercity’s uit die regio rijden straks overdag naar Den Haag Centraal en in de avonduren naar Rotterdam Centraal. Wie vanuit Twente naar Schiphol wil, moet straks altijd overstappen op Amersfoort Centraal.
- Schiphol krijgt een snellere Intercity-verbinding met Antwerpen en Brussel. De NS introduceert een snellere Intercity naar België, die na Amsterdam Zuid alleen nog op Schiphol, in Rotterdam, in Antwerpen en Brussel Zuid halteert. Daardoor gaat de totale reistijd voor NS-klanten vanuit Amsterdam zo’n 45 minuten omlaag, en vanaf Schiphol naar Brussel Zuid bijna 40 minuten. Deze nieuwe Intercity is nauwelijks langzamer dan de Eurostar.
- Wel verliest Schiphol de rechtstreekse Intercity-verbinding met de Belgische stations Noorderkempen, Mechelen, Brussels Airport, Brussel Noord en Brussel Centraal. Vanaf die stations blijft er wel een Intercity naar Nederland rijden, maar die zal in Nederland alleen in Breda en Rotterdam stoppen. Rotterdam wordt het eindpunt.
- Op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam gaat het aantal Intercity Direct-treinen omlaag van vijf naar vier per uur. Wel wil de NS langere treinen inzetten, waardoor dit niet ten koste zou moeten gaan van het aantal zitplaatsen.
- Een deel van de Intercity’s op het traject Schiphol – Den Haag – Rotterdam (dus niet via de hogesnelheidslijn, maar via de Oude Lijn) stopt niet meer in Schiedam. Daardoor gaat het aantal rechtstreekse Intercity’s tussen Schiphol en Schiedam in de spits omlaag van vier naar twee per uur.
- Op diverse andere trajecten gaan er weer vaker treinen rijden vanaf Schiphol. Zo gaat er weer bijna de hele dag elke 10 minuten een Intercity rijden richting Leiden en Utrecht, in plaats van alleen in de spits. Daarnaast gaan er meer Sprinters rijden naar onder meer Hoorn en – op vrijdag – naar Leiden. Tussen de spitsen in rijdt er ook weer vier keer per uur een Intercity van Schiphol naar Flevoland. Verder is er door de komst van de Airport Sprinter een hogere frequentie van Schiphol naar Amsterdam Lelylaan en Sloterdijk.
In de komende weken mogen reizigersorganisaties en regionale overheden nog over de nieuwe dienstregeling adviseren, maar dat levert doorgaans geen grote veranderingen op. De nieuwe dienstregeling gaat medio december 2024 van start.