Lufthansa wil weer gratis koffie en thee gaan serveren in Economy Class op Europese vluchten en start hiervoor dit zomerseizoen een proef. Enkele jaren geleden introduceerde de Duitse maatschappij een buy-on-board-menu, maar daar komt ze langzaam een beetje op terug.
De afgelopen jaren bood Lufthansa zonder bijbetaling alleen water en een klein chocolaatje aan, maar nu zijn er dus ook plannen om weer kosteloos koffie en thee te schenken. Frisdranken, alcohol, snacks en maaltijden blijven wel tegen betaling.
Het gaat alleen om vluchten naar bestemmingen in Europa en de landen daaromheen. Op lange vluchten zijn drankjes altijd 'gratis' gebleven.
Eerder besloot concurrent British Airways ook al om de service te verbeteren, door weer gratis water en snackjes uit te delen en op de langste mediumhaul-vluchten eveneens koffie en thee.
Zowel de Britse als de Duitse maatschappij kregen negatieve feedback van klanten na de beslissing om op Europese vluchten over te stappen op een buy-on-board-model. Volgens passagiers was er daardoor nog te weinig onderscheid met prijsvechters.
Van de drie grote West-Europese netwerkmaatschappijen, was Air France-KLM de enige die de afgelopen jaren nog consistent gratis drankjes en snacks aanbood op short- en mediumhaulvluchten. Bij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep is ook frisdrank en alcohol kosteloos.
De meest luxe service wordt binnen Europa echter geboden door maatschappijen uit het zuidoosten, zoals Aegean Airlines en Turkish Airlines. Daar krijgen passagiers op Europese vluchten vaak nog een volwaardige warme maaltijd.