Ondanks dat veel zakenreizigers op de hoogte zijn van het reisbeleid van hun bedrijf blijkt dat de regels lang niet altijd worden nageleefd, zo blijkt uit recent onderzoek van BCD Travel onder meer dan 1.200 zakenreizigers wereldwijd.
In een eerdere enquête ontdekte BCD dat tweederde van de reisinkopers het reisbeleid van hun bedrijf als ‘zeer’ of ‘extreem’ effectief beschouwt. Op het eerste gezicht lijkt deze statistiek te kloppen; wanneer aan zakenreizigers wordt gevraagd naar het reisbeleid van hun bedrijf, blijkt dat meer dan 95 procent van de reizigers weet waar het reisbeleid te vinden is, en 90 procent het ooit heeft geraadpleegd. Uit het meest recente onderzoek blijkt echter dat meer dan tweederde van de reizigers wel eens afwijkt van het reisbeleid van hun bedrijf.
“Meestal is dit te wijten aan vergaderingen met klanten waarvoor vervoer of accommodatie buiten het beleid nodig is, of het boeken van conferentie- en evenementenaccommodaties bij leveranciers die niet de voorkeur hebben vanuit het bedrijf. Als gevolg hiervan hebben reizende werknemers vaak aanvullende goedkeuringen nodig voor niet-conforme boekingen”, aldus BCD. Meer dan een op de vijf reizigers zegt dan ook dat het reisbeleid van hun bedrijf niet inspeelt op de behoeften van reizigers of te beperkend is.
"Uit ons onderzoek blijkt dat reizigers in Noord-Amerika minder geneigd om het reisbeleid van hun bedrijf te volgen in vergelijking met reizigers uit Asia-Pacific en Europa", zegt Craig Bailey, president Americas bij BCD. "De boekingen buitenom het reisbeleid kunnen extra kosten met zich meebrengen en kunnen de algemene doelstellingen van de organisatie schaden, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid."
Een factor die bijdraagt aan het feit dat reizigers zich niet aan het beleid houden kan de frequentie zijn van communicatie over het reisbeleid, aldus BCD. “Een kwart van de reizigers uit Asia-Pacific meldt ‘vaak’ communicatie over hun reisbeleid te ontvangen, vergeleken met slechts 15 procent van de Noord Amerikaanse-reizigers.”