Aannemingsbedrijf BAM gaat vanaf april 2025 drie trappen tussen de treinperrons en het busstation op Schiphol bouwen, waardoor er een directe verbinding tussen het bus- en treinstation ontstaat. Reizigers hoeven dan niet meer via de hal van Schiphol Plaza. Vrijdag ondertekenden ProRail, Schiphol en BAM het contract voor de realisatie.
“De drie trappen bieden reizigers een directe route van de treinplatforms naar het bovengelegen busplatform. Zo hoeven ze Schiphol Plaza niet meer te passeren. Dit vermindert de drukte en verbetert de doorstroming van treinreizigers op Schiphol Plaza”, meldt ProRail in een verklaring. De bouw van de trappen is naar verwachting in de zomer van 2026 afgerond.
Er wordt al enkele jaren hard gewerkt aan de verbouwing van station Schiphol, waardoor het beter de grote hoeveelheid reizigers moet aankunnen. Zo startte BAM al eerder met de aanpassing van de bestaande stijgpunten tussen de treinperrons en Schiphol Plaza, zodat er meer ruimte is op de treinperrons. En dit jaar begonnen ook de werkzaamheden voor de verbouwing van het busstation.
De nieuwe trappen tussen het bus- en treinstation komen onder de centrale overkapping die op het busstation gebouwd wordt. Daardoor worden reizigers bij een overstap van bus naar trein niet meer nat als het regent. Daarnaast hebben zij door de kortere afstand minder overstaptijd nodig.
Arjan Bieshaar (projectdirecteur MKS bij Schiphol), Henk Post (directeur BAM Infra Regionaal) en Harro Homan (regiodirecteur ProRail) na de ondertekening van het contract vrijdag.