
Brussels Airlines heeft 2024 succesvol afgesloten, met een aangepaste EBIT van 59 miljoen euro. Dat is opnieuw een record, en een verbetering met 11 procent tegenover 2023. Dat was met name te danken aan een zeer drukke en winstgevende zomer. Dit jaar wil de maatschappij flink groeien.
Brussels Airlines voerde 2 procent minder vluchten uit in 2024 dan een jaar eerder, doordat er afgelopen zomer geen toestellen werden gehuurd bij andere maatschappijen. Toch steeg het aantal beschikbare stoelkilometers (ASK’s) met 1 procent door de komst van een extra Airbus A330.
Het jaar begon niet goed bij de Belgische luchtvaartmaatschappij, mede door stakingen, maar “de tweede jaarhelft was zeer succesvol”, zegt CFO Nina Öwerdieck. “Ook voor 2025 zien we dat de vraag hoog blijft, en we spelen daarop in met ambitieuze groeiplannen.”
Er worden dit jaar twee vliegtuigen opgenomen in de eigen vloot: een Airbus A330 voor langeafstandsvluchten en een Airbus A320 voor vluchten op het Europese netwerk. Daarnaast huurt Brussels Airlines tijdens de drukke zomer vier Airbus A220’s bij AirBaltic.
“Dit alles maakt dat Brussels Airlines de sterkst groeiende luchtvaartmaatschappij is van de hele Lufthansa Group”, aldus de Belgische luchtvaartmaatschappij.
Productverbeteringen
Dit jaar al zullen passagiers in alle reisklassen op langeafstandsvluchten productverbeteringen zien, aldus Brussels Airlines. Van een uitgebreider aanbod dranken in Economy Class naar een volledig nieuw serviceconcept in Business Class. Meer details daarover worden binnenkort bekend gemaakt.
Daarnaast werkt de luchtvaartmaatschappij ook aan nieuwe cabines voor de langeafstandsvluchten, die uitgerold zullen worden vanaf 2027.
Lufthansa Group
Het moederbedrijf van Brussels Airlines, de Lufthansa Group, zag de omzet afgelopen jaar met 6 procent stijgen naar 37,6 miljard euro. Maar de nettowinst daalde van 1,7 miljard naar 1,4 miljard euro, mede door stakingen, hogere kosten, lagere marges en vertraagde vliegtuigleveringen.