Bijtelling leaserijders structureel te hoog

23 december 2014 - 14:26 | Door: 
onze redactie

DRIEBERGEN - Leaserijders betalen structureel teveel belasting over hun leaseauto. Dat blijkt uit onderzoek dat leasebedrijf LeasePlan heeft laten uitvoeren door belastingadvieskantoren Nauta Dutilh. De fiscale bijtelling voor privégebruik van leaseauto's moet naar één tarief van 11 procent van de catalogusprijs blijkt uit het onderzoek.

Volgens LeasePlan sluit dit percentage aan bij de economische waarde van het privégebruik van de zaak. Daarnaast leidt dit bovendien niet tot lagere belastinginkomsten voor de overheid.
De uitzondering die LeasePlan wil maken geldt voor volledig elektrische auto's, waarvoor een stimulerende regeling mag blijven gelden.

"Feitelijk betalen leaserijders structureel te veel bijtelling. "Wij vinden dat de bijtelling berekend zou moeten worden over de integrale kosten van een auto, inclusief onder andere verzekering, onderhoudskosten, brandstof en btw, in plaats van staffeling aan de hand van CO2-uitstoot. En dan kom je eerder uit op 11 procent. Dat tarief ligt overigens ook veel meer in lijn met tarieven in omringende landen. LeasePlan heeft Nauta Dutilh daarom laten onderzoeken of er mogelijke aanknopingspunten zijn om de huidige fiscale bijtellingsregeling juridisch te bestrijden. Deze blijken er wel degelijk te zijn", zegt Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland

LeasePlan pleit voor een eerlijkere en reëlere bijtelling. Het liefst gekoppeld aan betaling naar (privé)gebruik. Dan bereik je echt minder kilometers, minder files en een beter milieu. Maar zo lang de tijd daarvoor nog niet rijp is, is een reëler bijtellingspercentage een stap in de goede richting. Aldus het leasebedrijf.

Meer opbrengst
Invoering van een uniform tarief kan zelfs meer belastinggeld opbrengen, aldus LeasePlan. Leaserijders die nu een kilometerregistratie bijhouden vanwege de hoge bijtelling, worden namelijk verleid om hiermee te stoppen. Dit scheelt niet alleen hoge handhavingskosten, ook zullen meer leaserijders de volledige bijtelling gaan betalen. En wanneer privékilometers met de relatief jonge en schone leaseauto's worden afgelegd in plaats van met de gemiddeld acht jaar oude privéauto's, is dat ook nog eens goed voor het milieu.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen