BOEDAPEST - Wizz Air moet door de coronacrisis fors bezuinigen: duizend banen worden geschrapt, de salarissen gaan gemiddeld met 14 procent omlaag en de directie levert zelfs 22 procent in. Toch is de budgetmaatschappij optimistisch over de lange termijn.
Wizz Air laat in een beursbericht weten dat de ambitieuze groeiplannen grotendeels intact blijven: zodra de coronacrisis voorbij is, wil de maatschappij weer met gemiddeld 15 procent per jaar groeien. Ook gaat de lancering van Wizz Air Abu Dhabi gewoon door.
Wél zal van 32 oudere vliegtuigen het leasecontract niet verlengd worden. Maar daar staat tegenover dat de komende jaren nog bijna 270 nieuwe toestellen uit de Airbus A320neo-familie de vloot komen versterken. De levering daarvan wordt niet uitgesteld.
Over het afgelopen boekjaar, dat op 31 maart eindigde, verwacht Wizz Air een nettoresultaat van 270 tot 280 miljoen euro te kunnen noteren. De maatschappij durft nog geen winst- en omzetverwachtingen voor het komende jaar uit te spreken.
2022 nieuw recordjaar
In een toelichting op het beursbericht zegt CEO Jozsef Varadi tegen Reuters dat de globale luchtvaartsector over twee jaar al weer boven het recordniveau van 2019 zit. Hij verwacht niet dat mensen vanaf nu blijvend minder zullen vliegen en op vakantie gaan.
Momenteel staan veruit de meeste Wizz Air-vliegtuigen werkloos aan de grond. Voor als het vliegverkeer straks weer op gang komt, kijkt Varadi naar maatregelen als het tijdelijk maar voor twee derde vullen van vliegtuigen. Zo moeten passagiers makkelijker afstand kunnen bewaren.