SCHIPHOL - De NS heeft vrijdag het kleurenschema onthuld van de Intercity Nieuwe Generatie België (ICNG-B): de snelle trein die vanaf eind 2024 als IC Brussel tussen België en Nederland gaat rijden. Door de hogere topsnelheid van 200 kilometer per uur, en een aangepaste route met minder stops, kunnen Belgen en Nederlanders straks een half uur sneller met de NS van Schiphol naar Brussel reizen en vice versa.
De ICNG-B krijgt een ander kleurenschema dan de ‘gewone’ ICNG’s voor binnenlands gebruik, die vanaf het tweede kwartaal van volgend jaar (na veel uitstel) als IC Direct op de route Amsterdam – Schiphol – Rotterdam gaan rijden. In plaats van de traditionele NS-huisstijl hebben ze het nieuwe ‘Flow’-design, met een vloeiende en asymmetrische vormgeving. Het Flow-design is ook al op de meest recent gerenoveerde dubbeldekkers te zien, en komt in de toekomst op alle NS-treinen.
Tegelijkertijd met de onthulling van het kleurenschema heeft de NS ook bevestigd wat Luchtvaartnieuws Magazine eerder dit jaar al kon onthullen: de IC Brussel krijgt een half uur kortere reistijd. Dat komt niet alleen doordat de ICNG-B 40 kilometer per uur harder kan dan de huidige getrokken rijtuigen met locomotief, maar ook doordat de omwegen via Breda en Brussels Airport vervallen. Met name de stop in Breda, waar kopgemaakt moet worden, zorgt nu voor veel tijdverlies.
Om ervoor te zorgen dat Brussels Airport wel per trein vanuit Nederland bereikbaar blijft, en Breda een rechtstreekse verbinding houdt met België, gaat de Belgische spoorvervoerder NMBS een nieuwe treinverbinding opstarten. Die krijgt min of meer dezelfde route als de huidige IC Brussel, maar rijdt in de plannen vanuit België niet verder dan Rotterdam. Schiphol en Brussels Airport zullen daardoor niet meer per trein verbonden zijn, zoals het er nu naar uitziet, maar dat kan nog veranderen.
Of het al lukt om dit allemaal direct met de instroom van de ICNG-B te realiseren, eind 2024, is overigens nog onduidelijk. Er is dus een kans dat de nieuwe treinen eerst nog via de huidige route van de IC Brussel gaan rijden voordat ze versneld worden. Maar als dit over enkele jaren gerealiseerd is, dan kunnen reizigers in een kleine twee uur met de NS van Schiphol naar Brussel reizen en vice versa. Daardoor wordt de reistijd niet veel langer dan met de Thalys. Dat is momenteel de enige optie voor reizigers die snel met de trein tussen Schiphol en Brussel (of Antwerpen) willen reizen, maar door de vaak hoge ticketprijzen en reserveringsplicht is dat niet altijd een aantrekkelijke optie.
Ter vergelijking het kleurenschema van de binnenlandse ICNG (boven) en de ICNG-B (onder):
Foto's: NS