UTRECHT - De ingebruikname van het nieuwe type intercitytrein (ICNG) van de NS is een stap dichterbij gekomen nu de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dit materieel officieel heeft goedgekeurd voor gebruik op het Nederlandse spoor. Het duurt nog even voordat de reiziger ook daadwerkelijk in kan stappen. In het tweede kwartaal gaan de treinen voor het eerst proefrijden met reizigers aan boord als Intercity Direct op het traject Amsterdam - Schiphol - Rotterdam via de hogesnelheidslijn.
Stapsgewijs gaat de Intercity Nieuwe Generatie, zoals de trein voluit heet, daarna op meer trajecten rijden. Na Amsterdam - Schiphol - Rotterdam volgt het traject Den Haag - Rotterdam - Eindhoven. Vervolgens gaat de ICNG ook over de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Brussel en vanuit Rotterdam naar Leeuwarden en Groningen rijden.
De moderne treinstellen zijn in meerdere opzichten een verbetering van hun voorgangers, stelt de NS. Het nieuwe treinstel combineert een hogere topsnelheid van 200 kilometer per uur met een verbeterde toegankelijkheid. Ook is de trein van alle gemakken voorzien, zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en USB-aansluitingen.
De introductie van de ICNG heeft meerdere malen vertraging opgelopen, door de coronacrisis, software-issues en problemen met de laskwaliteit. Oorspronkelijk had dit type al in 2021 met reizigers moeten rijden. Door de komst van de snellere treinen daalt de reistijd tussen Schiphol en Rotterdam op termijn met een paar minuten.