UTRECHT - Het belang van reis- en onkostenbeheer is voor reisinkopers verder gestegen in prioriteit en staat nu op het hoogste niveau sinds 2020. Dat blijkt uit onderzoek van BCD Travel. In 2023 vindt 88 procent van de reisinkopers betalings- en onkostenbeheer zeer tot uiterst belangrijk, tegen 76 procent in 2021.
Het onderzoek van zakenreisbureau BCD Travel werd uitgevoerd onder 164 reisinkopers wereldwijd. Qua prioriteiten voor betalings- en onkostenbeheer blijft de ranglijst ongewijzigd ten opzichte van twee jaar geleden. Vereenvoudiging van processen blijft bovenaan staan, gevolgd door tevredenheid van reizigers, fraudebestrijding en een naadloze betaal- en onkostenervaring. Operationele efficiëntie, wat zich vertaalt in indirecte kostenbesparingen, steeg het meest in belang.
Knelpunten
Als het gaat om de administratie van betalingen, zijn leveranciers die bepaalde betaalmethoden niet accepteren of extra kosten in rekening brengen het grootste knelpunt aldus BCD, gevolgd door betaalbehoeften van niet-werknemers.
Voor de betaling van reiskosten worden corporate cards (84 procent) en centraal gefactureerde rekeningen (71 procent) het meest gebruikt.
Volgens het onderzoek noemt meer dan de helft van de respondenten het verzamelen van kwitanties en ontbrekende facturen (52 procent) als grootste uitdaging op het gebied van onkostenbeheer en creditcardafschriften, gevolgd door handmatige reconciliatie (45 procent) en onkosten voor complexe categorieën (45 procent). Wat betreft zichtbaarheid in kosten en naleving heeft bijna een kwart van de inkopers geen inzicht in uitgaven tijdens de reis (24 procent) en boekingen buiten het programma (23 procent).