De huidige acties van cabinepersoneel gaat de KLM ernstig schaden. Het lijkt op de acties bij Air France waar ze tegen beter weten in de maatschappij dwingen onrendabele zaken te handhaven. Cabinepersoneel is noodzakelijk, een minimaal aantal is zelfs wettelijk verplicht. Maar wanneer het economisch niet meer verantwoord is extra cabineleden te handhaven, moeten juist ook de vakbonden inzien dat deze bezuinigingsmaatregel noodzakelijk is.
We weten wellicht ons nog te herinneren, de stoker op de stoom locomotieven in Engeland, die dankzij vakbondsacties "werkzaam" bleven op de elektrische trein en zo jaren lang de kosten onnodig hoog hielden. Dat kunnen we in de luchtvaart niet hebben.
Stel je voor, vroeger, ca 50 jaar geleden, vlogen we met maximaal 70 passagiers met een captain, co piloot, 2e2e, boordwerktuigkundige, en een navigator met zijn sextant onder een klein koepeltje in het dak van de kist. Wat zou het een waanzin zijn dat we nu nog vlogen met al dat overbodige personeel! Waren er vele maatschappijen al lang failliet.
Air France KLM is al failliet wanneer je hun gigantische schulden bekijkt. Dan zou je verwachten dat de vakbonden en wel de FNV in het bijzonder, inzien dat er snel en drastisch bezuinigd moet worden. Helaas, de FNV lijkt andere belangen te hebben. Dat dit ten koste kan gaan van al de banen bij de maatschappij en daardoor iedereen hun baan kan verliezen, interesseert ze blijkbaar niets.
Na het faillissement van AFKLM blijven we met z’n allen gewoon vliegen, maatschappijen genoeg. Cabine personeel kan dan tegen een hongerloontje gaan werken bij Ryanair of Norwegian of wellicht straks bij BOOST, om er maar een paar te noemen.
Het werk in de cabine is zwaar. Het wordt te weinig onderkend dat het personeel het werk doet op een luchtdruk hoogte van 2,5 km. Vooral de lagere luchtdruk ( minder zuurstof) verhoogt de zwaarte van het werk.
Wanneer je het aantal cabine leden verder wil verminderen moet je ook de service aanpassen. Wanneer hier de vakbonden op aandringen zou dat goed te begrijpen zijn.
Mijn advies aan het cabine personeel is: stop uw schadelijke acties en ga onderhandelen over vermindering van werkdruk.
Paul Grove
[email protected]