Iedereen is het er wel over eens, Schiphol ligt verkeerd. Op een plaats waar men schreeuwt om woningbouw, bedrijfs- en recreatieruimte ligt Schiphol. Is het niet het vliegveld zelf dan wel een of andere aan- of uitvliegroute. Als het niet het geluid is dan wel het groepsrisico die woningbouw of sportfaciliteiten onmogelijk maakt. Ook moet het aantal nachtslots uitgebreid worden. Met vliegveld Lelystad lossen we niets op.
Dat moet en kan anders!
Wij hebben met de Noordzee een relatief ondiepe zee.
Vliegend heb ik al jaren geleden, rond 1997, gekeken naar een goede plaats voor een vliegveld in zee zonder weer ergens anders overlast te veroorzaken. Vliegend langs en boven de kust ben ik tot de conclusie gekomen dat de beste locatie ligt tussen Katwijk en Scheveningen. Niet te dichtbij Schiphol, maar ook niet te ver ervan af. Mooi gelegen tussen de grote steden. Slechts een 7 km uit de kust.
Eerdere plannen gingen uit van een tunnel naar een eiland. Los van de enorme kosten, kan die tunnel blokkeren. De Mont Blanc-tunnel was twee jaar dicht na een brand. Dan blijft over een dijk. Dat kan een dijk zijn van 7 km lang maar we kunnen hem ook met een boog terug laten lopen. Bijvoorbeeld een grote lus vanuit zuid Katwijk terugkomend aan de kust ten noorden van Scheveningen. Zo ontstaat ook een binnenmeer voor recreatie, sport en natuur.
Begin de bouw met het invaren, afzinken en koppelen van grote caissons. Op deze manier kan je de ruwbouw goedkoop elders laten plaatsvinden. Pas later kan begonnen worden met het opspuiten van het dijklichaam. Wanneer ook dat boven water komt kunnen we de verbindingsdijk aanleggen. Opspuiten is relatief goedkoop, afwerking is prijzig.
Het hele project kunnen we ook milieuvriendelijk maken met een golfslag centrale, windenergie, warmtewinning uit startbanen, koeling door zeewater, zeewier- en algenteelt voor biobrandstof met CO2 uit Pernis en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden. Vergeet niet, het veel korter aan- en uitvliegen bespaart een gigantische hoeveelheid aan brandstof en dus minder uitstoot.
Langs de dijk aan de Katwijk-kant, is er ruimte voor een zee- c.q. jachthaven. Ook dat kan het toerisme een stimulans geven. Door de voortschrijdende automatisering krijgen mensen steeds meer vrije tijd. Wellicht met een aanlegsteiger voor cruiseschepen.
Ook ruimte voor hotels op het begin van de dijk. Brede stranden ontstaan.
Twee start/landingsbanen, want voorlopig is dat ruim genoeg, komen evenwijdig aan de kust en daarmee op de meest voorkomende wind. Aan de kust is het vliegverkeer niet te horen. De landingsbaan ligt 7 km uit de kust, de startbaan ruim 8 km. De banen komen boven op de bebouwing. Zo krijg je onder de banen en platform 30 tot 50 km2 aan vloeroppervlak.
Dit grote vloeroppervlak is te gebruiken voor hotels, sportaccommodatie, distributiecentra, disco's, bioscopen, parkeerterreinen, winkels, treinstation, maar natuurlijk ook aankomst- en vertrekhal. SchipholKatwijk wordt een stad op de zeebodem.
Verbinding met het vasteland via een snelweg, over de dijk en onder de duinen door. In de middenberm de Maglev-trein van Siemens. Inmiddels een bestaande techniek, zeer milieuvriendelijk en geeft een reistijd van slechts 7 minuten naar Schiphol. Dit maakt het mogelijk om langzaam Schiphol uit te faseren. De Maglev kunnen we ook over de dijk laten doorlopen via Den Haag naar Rotterdam en op termijn naar Utrecht.
Door zijn gunstige ligging kan SK de tweede luchthaven worden van Great Britain. Het achterland, de ‘catchment area’ van SK wordt groter dan Schiphol nu heeft, de overlast nihil! Vergeet ook niet, ook Duitsland heeft veel vliegvelden die ‘s nachts gesloten zijn.
Boven de A44 kunnen parkeergarages worden gebouwd voor het goedkoper parkeren, samen met erboven liggende flats.
Kosten, dat is een belangrijk punt. Het is afhankelijk van hoe beperkt of uitgebreid men gaat bouwen. Ik ga uit van rond de 12 miljard. Dat lijkt veel maar er komt ook veel geld terug uit de sluiting van Rotterdam The Hague Airport en op wat langere termijn Schiphol. Tevens geeft dit project ook kustversterking.
De financiering kan gedaan worden door pensioenfondsen, die zoeken wereldwijd naar goede beleggingen. Welnu, als de Nederlandse staat hun een minimaal rendement garandeert, zijn de pensioenfondsen zeker van hun rendement en de Nederlandse staat is nooit meer kwijt dan de rente over de totale investering. Zodra het vliegveld geopend is komen er inkomsten en zakt het deel van de overheid tot wellicht een terugbetaling.
En dan heb ik het nog niet gehad over het eind van de overlast van Schiphol en hoeft de overlast niet naar Lelystad verplaatst te worden.
SchipholKatwijk is een teaser voor de Nederlandse economie en waterbouw. Hopelijk gaat het MI dat inzien, want hier wordt het beleid in Nederland bepaald en voorbereid.
SchipholKatwijk wordt het meest moderne en milieuvriendelijke vliegveld ter wereld.
Paul Grove
[email protected]