Soms heb ik aan boord van een vliegtuig een verrassend leuk gesprek met m’n buurman. Toeval. Maar toeval kun je een handje helpen. Zo biedt KLM passagiers de mogelijkheid met social media in te checken en een plaats te kiezen naast iemand met een zelfde hobby. Die laatste kan dat weigeren als hij of zij niet op een verrassend gesprek zit te wachten. Maar voor ’t zelfde geld voegt zo’n kennismaking iets toe.
De afstand tussen reizigers met een zelfde belangstelling wordt zo aan boord letterlijk overbrugd. En die overbrugging zorgt voor beiden voor toegevoegde waarde. Daar voegt de functie van de vervoerder zelf niets aan toe. Die stelt slechts een vlucht ter beschikking.
Daar ligt een groot verschil met een Travel Management Company. Die staat dichter bij de bedrijven die klant zijn en kent de interesse van hun zakelijke reizigers. Een internationaal opererende TMC weet in welke markten een business traveller gespecialiseerd is. En juist over die markten heeft zo’n reisorganisatie informatie die van belang kan zijn.
Nou kan een TMC z’n klanten dat zelf laten uitzoeken. Maar ik vind dat zo’n TMC zich moet inspannen om klanten in dezelfde markt bij elkaar te brengen. ATPI heeft daartoe het initiatief genomen van een Travel Lab. Een interactieve kennissessie over zakendoen in het Midden-Oosten waarin de reisorganisatie het voortouw nam met een panel van gastsprekers.
Daarvoor had ATPI vertegenwoordigers van bedrijven uitgenodigd die hun sporen al verdiend hebben met zakendoen in deze regio. Maar de klanten in de zaal bepaalden met hun interesses de agenda. Met dit proactieve platform werd enerzijds de afstand tussen klanten en ervaringsdeskundigen overbrugd, maar anderzijds natuurlijk ook de afstand tussen deze reizigers en hun TMC als facilitator. Vanwege de Couleur locale sloot partner airline Emirates aan bij dit interactieve initiatief van ATPI.
Anders dan aan boord van een vliegtuig, weten de deelnemers tijdens zo’n interactieve sessie op voorhand dat ze iets van elkaar willen leren en ook informatie willen delen. En dat schept een op voorhand een band als ze elkaar aan boord naar hun markten toevallig tegenkomen. Overbrugging door Travel Lab heeft dan al plaatsgevonden.
John Jansen
International Boardmember ATPI