Transavia moet passagiers betalen na mishandeling piloot

30 mei 2017 - 8:19 | Door: 
onze redactie
| Foto: Reismedia

HAARLEM - Transavia moet een schadevergoeding betalen aan passagiers wegens vluchtvertraging, die ontstaan was doordat de gezagvoerder door enkele passagiers was mishandeld. Volgens de rechter kan de aanval op de piloot niet worden gezien als overmacht.

Het incident gebeurde op 16 juli 2015. Tijdens en na een vlucht van Schiphol naar Barcelona gedroegen twee passagiers zich agressief naar de bemanning. “Na de vlucht heeft de captain getracht de identiteit van de passagiers vast te stellen. Omdat de passagiers niet meewerkten is de politie ingeschakeld, waarna de passagiers probeerden zo snel mogelijk de gate te verlaten”, aldus Transavia in het verweer.

De gezagvoerder hield de betrokken passagiers in de gate tegen, totdat zij konden worden overgedragen aan de politie. Daarop ontstond een handgemeen. De passagiers mishandelden de captain door hem te slaan, spugen, stompen en schoppen. Dat resulteerde in een bloedneus en een snee op de neus van de piloot. De aangeslagen vlieger en de bemanning achtte het niet veilig om de terugvlucht met passagiers uit te voeren en vlogen het vliegtuig leeg terug naar Schiphol.

De passagiers voor de terugvlucht werden met een alternatief vliegtuig alsnog vervoerd. Daardoor ontstond een vertraging van 4,5 uur.

Een aantal passagiers diende daarop een claim in. Volgens Transavia was het incident overmacht, maar de rechter oordeelde anders. Daarom moet de luchtvaartmaatschappij de passagiers 4.500 euro plus rente betalen, evenals 575 euro aan incassokosten en de proceskosten van in totaal bijna duizend euro.

Stuitend
Transavia noemt de uitspraak stuitend. “Door de rechter wordt nu gesteld dat agressie onderdeel is van het dagelijks werk. Agressie is onacceptabel en niet alleen in de luchtvaart een toenemend probleem. We verwachten dat de overheid onze bemanning in bescherming neemt. Onze bemanningsleden zijn uitgebreid getraind, maar dit neemt niet weg dat de emotionele impact van agressie aan boord groot kan zijn. Agressie mag volgens ons nooit als normaal worden beschouwd. Het is voor luchtvaartmaatschappijen erg belangrijk dat agressieve passagiers worden vervolgd”, aldus de luchtvaartmaatschappij in een reactie. “Het is vervelend voor de vertraagde passagiers, maar deze uitspraak is onbegrijpelijk.”
 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen