SCHIPHOL – Transavia vervoerde in 2017 11,7 procent meer passagiers vanaf Schiphol vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die Schiphol vrijdag publiceerde. De maatschappij vervoerde 5.249.403 passagiers vanaf de Nederlandse mainport. Alleen de Spaanse prijsvechter Vueling groeide procentueel harder met 14,3 procent (1.534.549 passagiers).
KLM groeide 7,6 procent in 2017 en vervoerde 32.862.599 passagiers van en naar Schiphol. De tweede luchtvaartmaatschappij in aantal vervoerde passagiers was easyJet met 5.554.115 passagiers, een stijging van 3,8 procent. Transavia was in 2017 net als in 2016 de derde airline op Schiphol.
De top tien ziet er als volgt uit:
- KLM: 32.862.599 (7,6 procent)
- easyJet: 5.554.115 (3,8 procent)
- Transavia: 5.249.403 (11,7 procent)
- Delta Air Lines: 2.821.932 (5,6 procent)
- TUIfly: 1.970.181 (3,4 procent)
- Vueling: 1.534.549 (14,3 procent)
- British Airways: 1.327.119 (5,0 procent)
- Air France: 1.271.213 (8,2 procent)
- Lufthansa: 832.026 (1,9 procent)
- Flybe: 781.498 (6,3 procent)
- Overig: 14.310.790 (9,1 procent)
Europa
Het vliegverkeer binnen Europa groeide naar 71,4 procent van het totale passagiersvolume (2016: 70,9). De grootste groei in absolute zin komt van Spanje (9,3 procent) en het Verenigd Koninkrijk (4,8 procent), ondanks een eerdere negatieve verwachting vanwege de naderende Brexit. Ook Portugal laat een hoger passagiersvolume zien (11,2 procent).
De Top-5 Europese bestemmingen vanaf Schiphol in aantallen passagiers ziet er als volgt uit:
- Londen Heathrow: 1.688.997
- Barcelona: 1.361.334
- Parijs Charles de Gaulle: 1.263.470
- Rome: 1.111.831
- Dublin: 1.080.715
Top-5 intercontinentale bestemmingen vanaf Schiphol in aantallen passagiers ziet er als volgt uit:
- Dubai: 902.591
- Atlanta: 802.550
- New York: 682.031
- Toronto: 569.498
- Tel Aviv: 566.095
Schiphol handelde vorig jaar bijna 497.000 vliegbewegingen af en kreeg 68,5 miljoen passagiers over de vloer. De grote drukte in vooral de vakantieperiodes dwong de luchthaven tot extra maatregelen om op piekmomenten de passagiersstroom in goede banen te leiden. Die namen een hap uit de winst van het bedrijf.
De verdeling van reisdoelen van passagiers was in 2017 als volgt:
- Zakenlijk/werk: 32 procent
- Vakantie: 46 procent
- Bezoek vrienden/familie: 20 procent
- Anders: 2 procent