SCHIPHOL - Reisbrancheorganisatie ANVR pleit voor een garantiefonds om passagiers die gedupeerd worden door een plotseling faillissement van hun airline schadeloos te stellen. Volgens topman Frank Oostdam moet dat het liefst in Europees verband gebeuren.
Nederlandse reisaanbieders zijn verplicht zich aan te sluiten bij een garantiefonds, zoals de SGR. Voor luchtvaartmaatschappijen is die verplichting er niet. Wanneer een luchtvaartmaatschappij failliet gaat lopen passagiers het risico hun geld kwijt te zijn, tenzij de vlucht onderdeel is van een pakketreis. In dat geval moet de touroperator een alternatief bieden. Daarnaast bieden sommige reisverkopers een speciale vliegticketverzekering.
“Het is toch vreemd dat er sinds jaar en dag een verplichting is om als reisorganisator een garantie te bieden aan consumenten voor financieel onvermogen, terwijl de luchtvaartsector hiervan is vrijgesteld”, zegt Oostdam in gesprek met Reisbizz.nl.
“Als ik zie dat de laatste twee jaar airlines als Germania, airberlin, Monarch, VLM en Small Planet failliet zijn gegaan met grote financiële gevolgen voor consumenten die een ticket hadden gekocht, dan begrijp ik niet dat er vanuit de EU niet zo’n zelfde verplichting tot oprichting van een garantiefonds voor de luchtvaartsector wordt gesteld. Vroeger werd als argument gebruikt dat airlines niet zo snel failliet gaan en het consumentenrisico beperkt zou zijn. Die vlieger gaat al lang niet meer op. Bottom line is ook dat het niet goed is voor het imago van de reissector.”
Volgens Oostdam moet er in Europa een bedrag bij de ticketprijs worden opgeteld om het potje van het fonds te vullen. Dat bedrag kan volgens hem laag zijn.