Einde Airbus A380: verstandig, maar wel jammer

emirates airbus a380
14 februari 2019 - 11:31 | Door: 
Neal Luitwieler
| Foto: Emirates

ANALYSE - Het zat er al een tijdje aan te komen, maar donderdag heeft Airbus dan eindelijk bekendgemaakt dat de productie van de A380 gestaakt wordt. De laatste toestellen rollen in 2021 van de band. Vanuit economisch oogpunt is dit een verstandig besluit, maar toch is het ook jammer.

Economisch voordelig
De Europese vliegtuigbouwer trok met de A380 al jarenlang aan een dood paard. Bij een gebrek aan orders moest de productie steeds verder verlaagd worden, naar nog slechts acht toestellen per jaar, met als gevolg dat Airbus jaarlijks honderden miljoenen verlies leed op het programma. Buiten Emirates wilde geen enkele luchtvaartmaatschappij de toestellen nog kopen.

Nu Emirates een deel van haar A380-orders omruilt voor kleinere toestellen, is het definitief gedaan met de productie. Dat is voor Airbus alleen maar goed. Ze lijden weliswaar gezichtsverlies, maar in plaats van nog langer door te gaan met dit geldverslindende prestigeproject kunnen ze richten op de bouw van winstgevende modellen.

Bovendien schept het einde van de productie ruimte voor de ontwikkeling van een nieuw topmodel: de bijna 80 meter lange A350-1100 die het de zwaardere Boeing 777-9 erg lastig zou kunnen maken. En het verlies van Emirates’s order voor de A380 wordt ruimschoots gecompenseerd met de aanschaf van veertig A330neo’s en dertig A350’s.

Emirates A350 A330neo

Bij Boeing zullen ze daarom stiekem wel een beetje balen vandaag. Zij zien hun concurrent sterker worden, en daarnaast is er de mogelijkheid dat Emirates afziet van haar intentieverklaring voor de koop van veertig 787-10’s. Die toestellen waren bedoeld voor vluchten tot zes uur, maar daar heeft de maatschappij uit Dubai nu de A330neo voor.

Ook luchtvaartmaatschappijen zullen de A380 vanuit economisch oogpunt niet missen. Het gebrek aan orders maakte al duidelijk dat zij de voorkeur geven aan kleinere toestellen zoals de A350, 787 en 777X, die nagenoeg net zo brandstofefficiënt zijn als de A380 en veel makkelijker gevuld kunnen worden.

Toch jammer…
Rationeel gezien is het dus niet meer dan terecht dat de productie van de A380 gestaakt wordt, maar toch is het voor passagiers en vliegtuigliefhebbers wel erg jammer. Het nieuws van vanochtend zal veel van hen – terecht - een beetje treurig hebben gemaakt.

De superjumbo is allereerst zeer comfortabel. Iedereen die er weleens mee gevlogen heeft, weet dat het toestel van binnen ongelooflijk stil is. Ook is het veruit het beste vliegtuig voor mensen met vliegangst, want in de A380 voel je amper dat je in de lucht bent, zo stabiel.

Doordat de A380 al vanaf het begin te groot is, hebben luchtvaartmaatschappijen hun toestellen over het algemeen zeer ruim en luxe ingericht. De Economy Class-stoelen behoren tot de breedste in hun klasse, de passagiers op het bovendek hebben grote opbergvakken bij de ramen en daarnaast hebben airlines als Emirates zelfs een bar en douche in de A380 geïnstalleerd.

Emirates A380 bar

De A380 sprak wereldwijd tot de verbeelding. Zelfs mensen die bijna niks van luchtvaart wisten en er verder niet in geïnteresseerd waren, zeiden graag een keertje met dit toestel te willen vliegen. De superjumbo bracht weer even de luxe terug van de begindagen van de commerciële luchtvaart, toen het nog niet draaide om zoveel mogelijk mensen als sardientjes in een metalen buis te proppen.

Daarnaast betekent het einde van de A380 ook de definitieve overwinning van de twinjets. Omdat de Boeing 747 op sterven na dood is, en omdat de A340 en driemotorige MD-11 al eerder het onderspit dolven, wordt het straks wel een saaie boel op luchthavens. Een eenheidsworst van tweemotorige toestellen die allemaal op elkaar lijken.

Lichtpuntje
Gelukkig duurt het jaren nog voor de A380 helemaal verdwenen is. Emirates blijft nog zeker tot 2030 met de dubbeldekstoestellen vliegen, en als maatschappijen als British Airways en Lufthansa de A380 net zo lang in dienst houden als hun 747’s, dan zijn de superjumbo’s nog tot 2040 in het Europese luchtruim te zien. Maar ze zullen wel steeds zeldzamer worden.

Lees ook:
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen