PARIJS - Air France-KLM heeft door de coronacrisis in 2020 een nettoverlies geleden van 7,1 miljard euro. De omzet daalde met 59,2 procent naar 11,1 miljard euro, zo blijkt uit de donderdag gepubliceerde jaarcijfers van de luchtvaartonderneming. Staatssteun van de Franse en Nederlandse regering was het afgelopen jaar van cruciaal belang.
Air France-KLM kwam in het slechtste jaar in de naoorlogse luchtvaartgeschiedenis uit op een operationeel verlies van 4,5 miljard euro. Dat was in 2019 nog een operationele winst van 1,1 miljard euro. De passagierscapaciteit daalde met 54,4 procent, terwijl het passagiersvervoer (berekend in gevlogen passagierskilometers) met 69 procent afnam.
In totaal stapten in 2020 28,9 miljoen passagiers aan boord van vliegtuigen van Air France, KLM en Transavia. Dat is op jaarbasis een afname van 67 procent. De omzet uit passagiersvervoer daalde met 68,6 procent naar 6,6 miljard euro. Positief was de stijging van de omzet uit vrachtvervoer met 19,3 procent naar 2,6 miljard euro. Dat terwijl de totale hoeveelheid vervoerde vracht met twintig procent daalde naar 880.000 ton.
Na een opleving in de zomerperiode zorgde nieuwe reisrestricties in het vierde kwartaal voor een nieuwe terugval van het passagiersvervoer. Het aantal passagiers daalde met 75,9 procent naar 5,9 miljoen. Het netto-kwartaalverlies kwam uit op 1 miljard euro. De kerstperiode was dankzij vluchten binnen Frankrijk, naar de Caribbean en de eilanden in de Indische Oceaan nog 'positief' te noemen, maar die situatie is begin 2021 veranderd.
Volgens CEO Ben Smith wist Air France-KLM mede dankzij financiële steun van de Franse en Nederlandse staat de kosten in 2020 drastisch te reduceren, de kaspositie te beschermen en belangrijke transformatieplannen binnen de airlines door te voeren. Dat zal in de komende maanden worden voortgezet, zodat Air France-KLM er klaar voor is op het moment dat de markt aantrekt.
Smith zegt hoopvol te zijn dat dit het geval zal zijn zodra vaccinatieprogramma’s op grote schaal zijn uitgerold en de grenzen heropenen. Tegen de zomer zal de capaciteit geleidelijk worden opgevoerd, een herstel wordt verwacht in het tweede en derde kwartaal. Vooralsnog voorziet Air France-KLM een uitdagend eerste kwartaal van 2021 vanwege de reisrestricties die nog altijd van kracht zijn op het volledige routenetwerk.
Air France-KLM heeft de vloot in 2020 gereduceerd door de vervroegde uitfasering van de Airbus A380 bij Air France en Boeing 747-400 bij KLM. In 2022 moet de vloot met zeven procent zijn gereduceerd ten opzichte van 2021. Pas in 2024 verwacht Air France-KLM weer het capaciteitsniveau van het pre-coronajaar 2019 te bereiken.
Het personeelsbestand van Air France-KLM is in 2020 met tien procent gereduceerd. Bij KLM verdwenen 5.100 fte, wat overeenkomt met zestien procent van het totaal. Bij Air France ging het om 3.600 fte, ofwel zeven procent van het totaal. In 2021 verdwijnen bij KLM nog eens 900 fte, terwijl Air France 4.900 fte gaat schrappen.