Klant vraagt meer van zakenreisbureau door coronacrisis

Boarding pass
17 september 2021 - 11:55 | Door: 
Klaas-Jan van Woerkom
| Foto: Lufthansa

LEUSDEN - De adviesrol van zakenreisbureaus wordt extra benadrukt door de coronacrisis. Uit onderzoek van de ANVR blijkt dat klanten meer aan de hand willen worden genomen tijdens het plannen van hun reis en ook al ze op pad zijn. 

Uit de enquête blijkt dat zakelijke klanten verwachten dat ook na de pandemie de rol van de zakenreisorganisatie verandert. Niet alleen willen bedrijven meer weten over duurzaam reizen, ook wordt er meer gevraagd op het gebied van reisformaliteiten zoals coronadocumenten, en willen zij beter in kaart hebben waar werknemers zich op de aardbol bevinden, mocht er nood aan de man zijn.

Daan Lenderink, topman van Schiphol Travel International, ziet al enige tijd een verschuiving van de taak die travel management companies (TMC’s)hebben. “Klanten verwachten steeds meer advies, bijvoorbeeld over vereisten als PCR-tests, maar die adviesfunctie is niet nieuw, die ontwikkeling is al een tijdje gaande.” Diederik Banken, Benelux-topman van BCD Travel, sluit zich daarbij aan. “Er wordt al jaren meer nadruk gelegd op zogeheten Duty of Care. Het belang daarvan is tijdens de coronacrisis extra duidelijk geworden: het is noodzaak om in beeld te hebben welke reiziger zich waar ter wereld bevindt.”

Helen van Berkel, managing director Benelux & Canada bij ATPI sluit zich daarbij aan. “De waarde van de rol van de TMC zal alleen maar belangrijker worden. Doordat klanten meer vragen hebben, is onze rol als adviseur en het leveren van persoonlijke dienstverlening nóg relevanter geworden. Reizigers willen weten hoe het werkt, en geholpen worden - van deur tot deur. Het gaat dus niet alleen meer om het boeken van een vlucht, maar wat gebeurt er vanaf het moment dat hij of zij op de bestemming aankomt. Van transfermogelijkheden vanaf de luchthaven, tot de maatregelen in de hotels en hoe je je het beste beweegt op de plaats van bestemming.”

Ook Cees Klinkenberg, topman van Uniglobe Travel Holland, bevestigt de trend. “Vooropgesteld: wij doen altijd al wat de klant van ons verlangt. Ons businessmodel is adviseren en organiseren. Het verschilt per reis en per klant wat er gevraagd wordt, maar zeker tijdens de coronacrisis is de behoefte aan advies gestegen. Zeker als het gaat om reisdocumenten en andere vereisten om een land binnen te kunnen komen.”

“De consultancyrol van de zakenreisorganisatie wordt alleen maar groter”, zegt topman Ed Berrevoets van VCK Travel. “Een reis is zoveel complexer geworden dan voorheen. Welke testen wanneer moeten worden afgenomen, met CDC-advies of niet, ga zo maar door. Voor wie hier niet professioneel mee bezig is, zijn de bomen door het bos niet meer te zien. Ook de reisbeperkingen en veranderende regels per land, maar soms ook per bestemming, maken een boeking complex. Onze medewerkers zijn met een boeking gemiddeld vijf keer langer bezig dan voorheen. Er is veel meer behoefte aan begeleiding en advies, bedrijven laten hun boekingen graag door een zakenreisorganisatie doen omdat ze er dan ook zeker van zijn dat de reis goed geregeld is, volgens de op dat moment geldende regels.”

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen