Jawel, er komt een rondetafelgesprek met de luchtvaartsector over de Luchtvaartnota. De politiek heeft woord gehouden. Uitzonderlijk. De luchtvaartsector en de politiek gaan met elkaar praten over de Luchtvaartnota en de toekomst van onze nationale luchtvaartsector. Meer betrokkenheid. Toch? Lang gezeurd, maar toch gekregen.
Trouwens, ook wel een steuntje in de rug voor het parlement en natuurlijk onze kortharige luchtvaartstaatssecretaris, Wilma Mansveld. Of het uiteindelijk een initiatief is, omdat ze zelf de weg kwijt zijn op het Binnenhof om uit alle problemen te komen? Of omdat ze wellicht de luchtvaartsector op de rand van het ravijn medeverantwoordelijk wil maken voor het drama wat nauwelijks nog lijkt te voorkomen?
Het is allemaal onduidelijk, evenals trouwens de “herziene convocatie” en de partijen die wel mogen meepraten en wie niet. De bedoelde interactie. Leren van elkaar, luisteren naar elkaar en naar elkaars wensen blijkt nauwelijks het geval. De bovenal buitengewoon vreemde tafelindeling voor de geplande totaal vier separate praatsessies doet het ergste vrezen. Lees en huiver...
De eerste tafel telt slechts drie luchtvaartvertegenwoordigers; naast twee bevriende luchthavendirecteuren van Eindhoven en Maastricht figureert aan die eerste tafel de godenzoon, Jos Nijhuis, president-directeur van de Schiphol Group, die al eerder liet weten geen behoefte te hebben aan weer een overleg.
Even ter herinnering: hij voerde onder meer een tot nu toe succesvolle lobby tegen een Luchtvaart Tafel, of noem het Mainport Tafel op initiatief van VNO NCW. Dus…tot elke prijs niet met critici aan tafel. Het zou zijn laatst door PvdA-minister Jeroen Dijsselbloem goed gevonden mega-jaarinkomen van ruim 9 ton volgende keer alleen maar in gevaar kunnen brengen.
Dus toeval kan de tafelbezetting voor dat eerste rondetafelgesprek niet zijn, met aan het hoofd Jos Nijhuis en twee vreedzame broeders uit het rooms-katholieke zuiden. List en bedrog, manipulaties op de valreep, beweren goed ingevoerde Haagse kringen.
Toch te gek voor woorden dat over zo’n belangrijk onderwerp als de toekomst van onze luchtvaart, de Schiphol-baas niet samen aan tafel zit met zijn grootste klant, de KLM? Uiteindelijk staat hij met zijn successen toch op de schouders van de KLM, die Schiphol maakte tot wat het is. Of moeten we zeggen...wat het was?
Trouwens, ook de tweede editie van de in totaal vier rondetafelgesprekken zorgt al voor meer dan fronsende wenkbrauwen. Hoe wordt daartegen aangekeken door de “lady in black", Wilma Mansveld, die onlangs kennelijk uit protest tegen die “artiestennaam" haar vrijwel permanent mysterieuze zwarte uitmonstering een dag verruilde voor een ander kleurig tenue - staat trouwens ook goed. Wat vindt zij van het scheiden van vliegmaatschappijen en luchthavens? Maar ook zij zwijgt, zit vermoedelijk achter een dikke palmboom.
Zeker, een dialoog tussen luchthaven(s) en het gevleugelde deel van de sector zou geen luxe zijn, maar een schreeuwende noodzaak.
Maar wat te denken van de wel heel merkwaardige selectie voor die tweede sessie. Zo zitten daaraan, naast KLM-topman Pieter Elbers, verder vertegenwoordigers van easyJet (!) en bijvoorbeeld niet Transavia, TUI/Arkefly, Corendon, de BARIN en de vliegervakbond VNV en bijvoorbeeld niet de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), nota bene veel groter dan de VNV.
Toeval of niet, de uitnodiging vermeldt een “herziene convocatie” en Jos Nijhuis zit niet aan tafel met de mensen waarmee hij nauwelijks samenwerkt en die al jaren scherpe en onderbouwde kritiek leveren op zijn gevoerde beleid, onder meer op zijn nu al ten dode opgeschreven poldervliegveldje, Lelystad Airport.
Tafel drie en vier worden bezet door belanghebbenden zoals - jawel - de Stichting Geluidshinder, de Vogelbescherming, Milieudefensie - u weet wel van de harde actie - de gemeente Aalsmeer en de Provincie Flevoland, die de loftrompet wel zal steken over het godsgeschenk met “hopelijk” de komst van de Boeings en Airbussen op Lelystad Airport.
Benieuwd wat de milieubeweging in dat derde tafelgesprek gesprek te berde zal brengen. Een laatste kans…! Red de natuur rond Lelystad, u weet wel de Oostvaardersplassen, waarop we nu nog trots zijn. Nu nog wel….
Aan tafel vier schuiven vier wetenschappers aan onder wie de goed ingevoerde professor De Wit, hoogleraar Transport and Economics, en dr. Hans Heerkens, wiens voorgekauwde analyses eerder doen denken aan dubbele petten dan “zo, die durft…”.
Toch zijn luide protesten tegen de Haagse manipulaties met de lijst van genodigden tot nu toe niet gehoord. Op 23 september gaat iedereen dus braaf naar het Binnenhof voor de hoorzittingen met, zoals de Haagse machthebbers bedachten, als “voortouw-commissie” de Vaste Commissie voor Infrastructuur en Milieu.
Een vermoeden: die commissieleden zijn zich van geen kwaad bewust, kennen vermoedelijk nauwelijks het verschil tussen de bekende Airbus en Touringcar.
Keurig geregeld dus, die uitnodigingenlijst met vrijwel zeker meer dan grote invloed van PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld en haar ijverige ambtenaren, die onlangs zelfs met verzoeken al zover gingen om kritische perscommentaren vanuit de luchtvaartsector te matigen. Het zal je land maar zijn…
O, heeft onze Wilma helemaal geen invloed uitgeoefend op de deelnemers aan tafelgesprekken? Sorry, maar dan heeft ze nu een geweldige kans om de echte luchtvaartvertegenwoordigers alsnog met elkaar aan tafel te brengen. Wilma, geef ze van katoen, die dilettanten, die groentjes in de luchtvaartwereld.
Arnold Burlage
[email protected]