Laat ik positief beginnen. Het herstel na covid heeft zich in de sector versneld doorgezet. Ik ben van nature een optimist (zoals zovelen in de reissector), maar ik had echt niet verwacht dat we zo snel weer op een behoorlijk boekingsniveau zouden komen. Niet alleen leisure maar ook business travel trekt zich gelukkig helemaal niets aan van alle doemberichten en laten een prachtige stijging zien.
Natuurlijk is digitaal vergaderen ‘here to stay’, maar vooralsnog meer als een soort aanvulling dan als substitutie. Maar wat zou het een prachtig jaar zijn geworden als we de chaos op Schiphol niet zouden hebben gehad. De grootste schade van reisorganisaties zit in de omzetderving die we de afgelopen maanden hebben meegemaakt. Heel zuur, zeker na twee jaar corona-ellende. Ik had de illusie dat we als sector even in een wat rustiger vaarwater terecht zouden komen, maar niets is minder waar. Op allerlei vlakken gebeuren er dingen waar je als reisprofessional, als sector en dus ook als ANVR op moet reageren. Ik durf de stelling wel aan de impact en de maatschappelijke relevantie van reizen en vakanties alleen maar is toegenomen.
Niet alleen alle Schipholchaos maar ook het kabinet houdt ons bezig. Nu weer een sterke verhoging van de vliegtaks. Ik heb eigenlijk niet eens bezwaar tegen een vliegtaks. De vliegtaks kan een onderdeel zijn van een beweging naar ‘true pricing’, een eerlijke en faire prijs voor een vliegticket waarin ook alle maatschappelijke kosten in de prijs worden meegenomen. Maar mijn kritiek op deze taks blijft gewoon overeind. Waarom een uitzonderingspositie voor transferpassagiers, waarom betaalt ‘vracht’ niet mee, waarom kunnen we de opbrengst van de taks niet voor een deel oormerken, zodat de luchtvaart versneld zou kunnen verduurzamen. En wat gaan we doen met de stapeling van kosten? Ook de plannen van Frans Timmermans (Fit-for-55) gaan namelijk leiden tot extra kosten voor de luchtvaart. Gaan we die daar dan bij optellen?
Ook is er nu het onzalige plan om Schiphol te laten krimpen. Nog afgezien van de praktische uitdagingen die deze beslissing met zich meebrengt, schrok ik toch wel van deze principiële beslissing. Nog nooit vertoond en ook zonder hierover goed met de sector te overleggen wordt een besluit genomen dat niet alleen volstrekt haaks staat op het beleid van de afgelopen decennia, maar ook niet in lijn ligt met eerdere besluitvorming en uitgangspunten.
Dan hebben wij als sector net zoals de rest van Nederland ook te maken met afnemend consumentenvertrouwen door stijgende energiekosten en torenhoge inflatie. Tot nu toe viel het wel mee en hebben we gelukkig gemerkt dat de Nederlander niet wenste te bezuinigen op reizen en vakanties. Maar uiteindelijk zal dit toch merkbaar worden in het boekingsgedrag. Reizen en vakanties zullen ook volgend jaar merkbaar duurder worden en daar gaan we last van krijgen. En dan zou ook corona weer kunnen terugkomen in het najaar.
Er ligt een prima stappenplan klaar voor als de nood aan de man is en dat met het ministerie van Buitenlandse zaken is overeengekomen. Kern van dit plan is het uitgangspunt dat corona-advisering niet meer bepalend is voor de reisadvisering. Natuurlijk moet er goede gezondheidsinformatie beschikbaar komen maar covid mag niet meer de kleur van een reisadvies bepalen. Daar zijn we hartstikke blij mee. Nu maar hopen dat ook andere landen zich hieraan houden.
Deze column is eerder verschenen in Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier om een los nummer te bestellen of neem een voordelig abonnement.