Jan Cocheret: Turbulentie

Jan Cocheret
1 november 2019

Het vliegtuig begint een beetje te hobbelen. Volgens de weersverwachting zouden we de hele vlucht geen last van turbulentie hebben. Maar ja, we hebben met de natuur te maken en die bepaalt toch echt zelf wat we voorgeschoteld krijgen, daar kan geen weerman tegenop. De hand van mijn copiloot gaat richting het 'seatbelts on' knopje. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het aanzetten van de 'riemen vast lampjes' bij het eerste hobbeltje dat je tijdens een vlucht tegenkomt. Veel collega's denken daar anders over. Sommigen zouden het lampje het liefst de hele vlucht aan laten staan. Dan kan er in ieder geval niets gebeuren. Bovendien kunnen de stewards en stewardessen dan lekker met hun trolleys door het gangpad zonder dat ze gestoord worden door rondlopende passagiers.

We zijn verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens de vlucht en daar hoort natuurlijk bij dat we ervoor zorgen dat er tijdens turbulentie geen mensen en maaltijdtrolleys door de cabine vliegen. Aan de andere kant willen we ook graag iedereen de ruimte geven om naar de wc te gaan of even de benen te strekken. Dat is ook belangrijk, zeker op lange vluchten. Wel of geen riemen vast, dat is soms de vraag. De gezagvoerder bepaalt dat geheel naar eigen inzicht en het is gebaseerd op zijn of haar eigen ervaring. Schudt het toestel als een dolle heen en weer, dan is het niet zo moeilijk. Is er geen enkele beweging te bespeuren, idem dito. Lampje aan, lampje uit! Maar bij een beetje hobbelen, scheiden de wegen zich. De ene piloot zet het knopje aan, de andere laat het nog even uit. Van mij mag iedereen naar de wc als het bij een beetje hobbelen blijft.

Het probleem blijft natuurlijk dat je van tevoren niet kunt weten hoe heftig de onverwachte turbulentie zal worden. Aan de andere kant is de berichtgeving over turbulentie in de weerberichten en weerkaarten steeds betrouwbaarder geworden, net als de weerradars in de vliegtuigen. Daardoor zijn we steeds beter in staat om de ergste turbulentie te vermijden of om iedereen aan boord tijdig te waarschuwen. Toch komt het nog steeds heel af en toe voor dat een vliegtuig totaal onverwacht te maken krijgt met zware turbulentie. Vliegtuigen kunnen daar wel tegen, maar hoe anders is dat voor de inzittenden. Alles en iedereen die niet vastzit, gaat rondvliegen en kan bij de daaropvolgende landing behoorlijk ongelukkig terechtkomen.

Het blijft vandaag bij een paar lichte hobbeltjes en ik ben blij dat we het knopje van de verlichting 'riemen vast' niet aangeraakt hebben. Toch is het misschien wel verstandig als alle passagiers hetzelfde te doen als de piloten voor in het vliegtuig. Wij staan alleen op als het echt nodig is en als wij in onze stoel zitten, hebben we onze veiligheidsgordels altijd vast. Je weet het tenslotte nooit zeker met moeder natuur.

Jan Cocheret
[email protected]

Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand de nieuwste column van Jan Cocheret in het magazine.

Word hier abonnee.
 


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen