Met toenemende ontstemming hoor ik om mij heen geluiden als zou de samenwerking tussen KLM en Air France uiteindelijk kunnen uitdraaien op een 'doodknuffelen' van KLM. Dat gevaar is niet denkbeeldig. In de geschiedenis is sedert de regering van Koning Lodewijk XIV uiteindelijk niets gewijzigd in de denkbeelden van Frankrijk over die lastige Amsterdammers.
Ik zei al eerder dat argwaan en wantrouwen de basis zijn van het wettelijk kader waarop internationale luchtvaart gestoeld is. Er is in de gedachten van de Fransen weinig veranderd sedert 1672. Ik heb het idee dat de Raad van Bestuur in Parijs van mening is dat er in Europa teveel luchtvaartmaatschappijen van het karakter 'Flagcarrier' zijn. Tegen de diepe zakken van de maatschappijen uit de Emiraten moeten score-, density- en schaalvoordelen ons verder helpen.
Als wij in Europa deel willen nemen aan de ongekend grote luchthavenplannen van de Chinese overheid, dan kun je in de ogen van de Fransen moeilijk volhouden dat KLM werkend vanuit Schiphol de mondiale groei kan bijhouden. Als de Luchthaven Daxing International Airport nabij Beijing straks gereed is, kunnen 130 miljoen passagiers jaarlijks worden afgehandeld. Wie kan daartoe beter aan de Europese ontvangende zijde geëquipeerd zijn dan Parijs?
Wellicht ook dat Aeroport de Paris moeilijk kan verkroppen dat het ontwerp van NACO voor Daxing leidend is. En bij Daxing blijft het niet. Las ik niet dat er nog een tiental Daxings worden voorbereid? De Chinese nieuwsgierigheid en honger naar meer kennis van de Europese cultuur en historie is bijkans niet te stillen. Dat zal leiden tot grote stromen Chinese toeristen naar Europa. Ik denk dat de Fransen zich ertoe geroepen voelen om die stromen via Parijs naar Europa te brengen. Daar hoort dan geen KLM meer tussen.
De Nederlandse overheid geeft geen bemoedigende signalen naar de Franse overheid af waar het gaat om de groeikansen van KLM op Schiphol. Doodknuffelen is dan een groot gevaar. Er is een wrang lichtpuntje aan de horizon: als de Chinezen willen komen dan is uiteindelijk alle luchthavencapaciteit in Europa nodig...
Prof. Dr. Hugo B. Roos
Emeritus hoogleraar
[email protected]