NS enthousiast over presentatie nieuw intercity-interieur

22 oktober 2006 - 2:00
EINDHOVEN - De NS trakteert de reiziger vanaf het voorjaar van 2007 op een totaal vernieuwd interieur in haar intercitytreinen van het type Koploper. De treinvervoerder onthulde haar nieuwe huisstijl voor haar intercity's op zaterdag 21 oktober tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven en greep meteen de gelegenheid aan om een ontwerpwedstrijd uit te schrijven voor jong talent.

Twee verschillende redenen dus voor de NS om voor het eerst met een eigen stand op een designevenement te staan. Brigitte Matheussen, Product Manager bij de Nederlandse Spoorwegen, licht toe: "NS is de laatste jaren meer klantgericht gaan denken. De zintuiglijke waarneming van de klant staat centraal in dit nieuwe ontwerp. Dus hebben we bewust gekozen om de techniek zoveel mogelijk uit het zicht van de reiziger te plaatsen. Het knopje van het licht is bijvoorbeeld een drukknopje en geen klikklakknopje meer."

De stand van de NS op de DDW is gemaakt in de vorm van een huiskamer met een eettafel en wat luxe stoelen eromheen. De studenten hebben reeds plaatsgenomen aan de tafel. In de stand zijn twee flatscreens aan de muur gemonteerd. Op het rechterscherm een zakelijke PowerPoint presentatie met de doelen en onderzoeken die aan het ontwerp voorafgingen. Ina van der Meulen, van NS communicatie, bespreekt die doelen in een wervelende presentatie waarbij onder andere de klantbehoeftepiramide op basis van de psycholoog Maslow aan de orde komt. Zo is er veel aandacht besteed aan kunst in het nieuwe ontwerp en worden de 'harde' hoekige vormen van de ramen gecompenseerd door de 'zachte' ronde vormen van de stoelen. Van der Meulen: "De drie kernpunten waar NS met dit ontwerp op wil inspelen zijn zorgeloos, comfortabel en prettig reizen."

Op het linkerscherm draait een bewegende impressie van het nieuwe interieur, die sommige treinreizigers wellicht bekend zal voorkomen. Matheussen: "Dit nieuwe ontwerp is een 'zusje' van het ontwerp dat nu in de ICR zit." ICR's zijn intercitytreinen die worden getrokken door een locomotief. Ze rijden onder andere tussen Haarlem en Maastricht. "We zijn erg trots dat we hier zoiets moois van hebben kunnen maken."

Dan is er nog de ontwerpwedstrijd. "We hebben vanaf het begin af aan iedereen bij het project willen betrekken, en dat is de reden dat de NS ook een ontwerpwedstrijd organiseert waarbij jonge ontwerpers hun kritische blik kunnen werpen op het nieuwe ontwerp," vervolgt Matheussen. Aan het einde van de Dutch Design Week wordt het winnende ontwerp bekendgemaakt, wat dan verder zal worden uitgewerkt door de NS, in samenwerking met de ontwerper. De ontwerpen worden onder meer beoordeeld op de klantimpact en de realistische toepasbaarheid in een rijdende trein.

Lauri Scholten is derdejaars student en enthousiast deelneemster aan de ontwerpwedstrijd. "Tot nu toe heb ik nooit de kans gehad om mee te doen met een ontwerpwedstrijd. Bovendien reis ik zelf vaak met de trein." Student Jules wist een etmaal geleden nog niets van het project. "Maar volgende week zondag sta ik hier met mijn ontwerp, en hoop ik erop dat jullie (wijst naar publiek) er allemaal bij zijn."

Ook de klant is van meet af aan betrokken bij het onderwerp. Matheussen: "We hebben enquêtes gehouden onder de klanten maar ook kwalitatieve reizigersonderzoeken gedaan. Je gaat dan met een bepaalde reizigersgroep, bijvoorbeeld forenzen, verschillende soorten stofjes bekijken op hun kwaliteit en eventuele geschiktheid voor in het nieuwe interieur."
Marion Rovers van het ontwerpbureau Puur Ruimte licht de nieuwe technische snufjes toe die in het ontwerp zijn opgenomen. "Om te beginnen is het zitcomfort enorm verbeterd en heeft het toilet een heel nieuw uiterlijk gekregen. Echt nieuw is dat de klant straks draadloos kan internetten aan boord van de nieuwe intercity."

De verdere snufjes liggen wat meer voor de hand maar werden nog niet eerder in een intercitytrein van de NS geïntegreerd. Rovers: "je moet dan vooral denken aan actuele info en entertainment via displays, een automatische omroepstem en dat soort dingen. We hebben ook veel gedaan met het lichtcomfort aan boord. Zowel in de eerste als in de tweede klas heeft iedereen individuele verlichting." Een boel vernieuwingen dus maar het belangrijkste is misschien nog wel dat het nieuwe ontwerp tot op zekere hoogte bestand is tegen vandalisme. "We hebben de zittingen zodanig bewerkt dat ze heel gemakkelijk schoon te maken zijn wanneer ze bijvoorbeeld besmeurd worden met graffiti. Natuurlijk kunnen we niet veel inbrengen tegen het bewerken van banken met messen en dergelijke."

De intercity's met het vernieuwde interieur zullen vanaf het voorjaar van 2007 gaan rijden.

Door Vincent Carlier

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen