SCHIPHOL - Europees Transportcommissaris Violeta Bulc zag na afloop van de Aviation Summit op Schiphol ondanks de vele kritiek op het Europese luchtvaartbeleid lichtpunten. "Vandaag kregen we een wake-up call en dat is geweldig", zei ze na afloop van verschillende paneldiscussies.
Tijdens de bijeenkomst werden verschillende polls gehouden, waarbij de aanwezigen vragen konden beantwoorden over het Europese luchtvaartbeleid. Daaruit bleek dat er weinig vertrouwen is in het beleid en het pakket aan maatregelen om problemen aan te pakken.
"Niemand is tevreden met de strategie en dat is goed nieuws. Het betekent dat iedereen zich erbij betrokken voelt", aldus Bulc. "Ik nodig uit tot een dialoog, want alleen dat kan ons verder helpen. We veranderen alleen om verbeteringen door te voeren."
Ze roept de verschillende stakeholders wel op tot actie. Zo ligt de SES2+, een update van de regulering rond de Single European Sky, al drie jaar op tafel zonder dat er overeenstemming is bereikt over een implementatie daarvan.
Cut the crap
Volgens de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur Sharon Dijksma was sprake van een goede, open en robuuste discussie. Hoewel ze op verschillende punten van mening zegt te verschillen met Ryanair-topman Michael O'Leary, was ze het hardgrondig eens met een uitspraak die hij deed tijdens de paneldiscussie: "Let’s cut the crap and act."
"Gebleken is dat de agenda van de Europese Commissie op luchtvaartgebied de juiste is. Kosten moeten teruggebracht worden door airlines en airports." Ze pleit verder voor het terugdringen van de bureaucratie terwijl ook de connectiviteit en level playing field bewaakt moeten worden. "Het behoud van banen en groei van de werkgelegenheid in Europa is belangrijk."