WASHINGTON - De Amerikaanse regering heeft een aantal nieuwe reguleringen uitgevaardigd die de belangen van vliegtuigpassagiers moeten beschermen. Een daarvan is dat luchtvaartmaatschappijen passagiers moeten compenseren in het geval bagage 'substantieel' te laat arriveert. Op dit moment is een schadevergoeding alleen verplicht als bagage kwijtraakt of beschadigd raakt.
Het is nog niet helemaal duidelijk na hoeveel uur passagiers recht hebben op een schadevergoeding voor vertraagde bagage. In een voorstel dat het congres eerder naar het ministerie van Transport stuurde zou het gaan om twaalf uur bij binnenlandse vluchten en vijftien uur bij intercontinentale vluchten.
Het ministerie heeft daarnaast strengere regels ingesteld voor luchtvaartmaatschappijen rond het geven van informatie over vertragingen. Een daarvan is dat ze voortaan de gegevens van alle vluchten die plaatsvinden onder hun naam moeten vrijgeven.
Tot nu toe hoefden de data van regionale partners niet gedeeld te worden, waardoor de punctualiteitscijfers mogelijk positiever leken dan ze in werkelijkheid waren. Het gaat om airlines als Endeavor, Mesa, Envoy, Republic en Shuttle America, die regionale vluchten uitvoeren in opdracht van grote maatschappijen.
Verder worden airlines verplicht gesteld om informatie vrij te geven over het aantal beschadigde rolstoelen en mogen onafhankelijke ticketverkoopsites geen voorkeursbehandeling aan bepaalde luchtvaartmaatschappijen geven.
Airlines for America, de brancheorganisatie van Amerikaanse maatschappijen, waarschuwt dat de strengere reguleringen averechts kunnen werken omdat de kosten van vliegtickets erdoor zullen stijgen.