AMSTERDAM - KLM is in het derde kwartaal harder gegroeid dan zusterbedrijf Air France. De Nederlandse maatschappij zag de omzet met 5,2 procent aandikken, terwijl bij Air France sprake was van 3,5 procent groei. Voor beide maatschappijen gold dat er een lagere winst in de boeken werd gezet, vooral door gestegen brandstofkosten en negatieve wisselkoerseffecten.
Moedermaatschappij Air France-KLM sloot de meetperiode af met een omzet van 7,5 miljard euro. Dat was 4 procent meer dan in het derde kwartaal van 2017. Het operationele resultaat viel 77 miljoen euro lager uit op krap 1,1 miljard euro. Bij KLM was sprake van een operationele winst van 573 miljoen euro, 15 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Bij Air France daalde de winst met 66 miljoen euro tot 493 miljoen euro.
Prijsvechter Transavia verwelkomde de voorbije zomer meer passagiers. Die zorgden ook voor fors meer omzet. Het operationele resultaat steeg met 5 miljoen euro tot 178 miljoen euro.
Topman Ben Smith, die sinds kort aan het roer van de maatschappij staat, sprak in een toelichting van solide prestaties. Het voorlopige akkoord met het personeel van Air France over onder meer loonsverhoging zorgt volgens hem voor rust. De komende weken wordt over de details gepraat.
Stakingen als gevolg van het loonconflict zadelden het bedrijf eerder op met honderden miljoenen aan kosten. De uiteindelijke rekening van de voorgestelde loonsverhoging valt per kwartaal veel lager uit dan dat bedrag. Volgens financieel directeur Frédéric Gagey is het te gemakkelijk om te stellen dat Air France, gelet op die kosten, eerder had moeten toegeven aan de eisen van het personeel.
'Beter dan verwacht'
De resultaten van Air France-KLM waren beter dan waar kenners in doorsnee op rekenden. Analisten van Liberum spreken van "redelijke prestaties", waarbij met name de Noord-Atlantische vluchten en de zogeheten premium-opbrengsten hoger uitvielen dan voorzien.
Verder wijst Liberum op de positieve vooruitzichten op het gebied van langeafstandsvluchten. Daar tegenover staat wel een hoger dan verwachte brandstofrekening. Liberum hanteert een hold-advies op Air France-KLM.
De collega's van Bernstein spreken van sterke resultaten. Vooral de omzetten van de verschillende divisies vallen hoger uit dan voorzien. Daarbij lukte het de luchtvaartmaatschappij om de kosten redelijk in toom te houden. Ook Bernstein wijst op de oplopende tankbon die volgend jaar nog weer 900 miljoen euro hoger zal uitvallen dan dit jaar.
Verder is de rust door de deal die topman Ben Smith sloot met Franse vakbonden "een grote winst" voor de onderneming en voor de nieuwbakken topman zelf. Bernstein hanteert een advies market-perform.