FRANKFURT - Lufthansa schaart zich pal achter de Europese Unie. In de aanloop naar de Europese Verkiezingen van eind mei is een Airbus A320 voorzien van de tekst ‘SayYesToEurope’ op de romp. Met die politieke boodschap probeert de Duitse airline Europeanen over te halen te stemmen op pro-EU partijen.
“Met hun stem in mei beslissen de inwoners van Europa over de toekomst van de Europese gemeenschap. Meer dan ooit is het nu een kwestie van een standpunt in te nemen, verantwoordelijkheid te nemen en het idee van een verenigd en vrij continent te versterken”, zegt Lufthansa-topman Carsten Spohr.
Met roots in diverse Europese landen positioneert Lufthansa zich als een bij uitstek Europees bedrijf. Naast Lufthansa zelf maken ook Brussels Airlines, Eurowings, Austrian Airlines en SWISS deel uit van de groep. “Om deze reden ligt Europa ons zeer aan het hart”, adlus Spohr.
De campagne SayYesToEurope is een spin-off van de wereldwijde Lufthansa-campagne SayYesToTheWorld.
Europese vlag
Lufthansa neemt nog een symbolische maatregel om haar steun aan Europa kracht bij te zetten. Voortaan zal de Europese vlag naast die van Duitsland bij de registratie op vliegtuigen van de maatschappij te zien zijn, zoals bij de SayYesToEurope-A320 al het geval is.
KLM plaatst op haar vloot de Europese vlag overigens al decennialang naast de Nederlandse, terwijl ook Air France op subtiele wijze een Europees vlaggetje in het blauw-wit-rode staartdesign heeft verwerkt. Op vliegtuigen van Brussels Airlines prijkt naast de Belgische vlag die van Europa.