Zo af en toe heb ik zelfs met die vliegmaatschappij te doen. Transavia, bedoel ik. Gelukkig tegenwoordig zonder .com, want die toevoeging zinde me vanaf het begin al niet. Basiqair moesten wij journalisten van de ene op de andere dag een aantal jaren schrijven. Transavia Airlines was niet langer goed genoeg. Alle fraaie herinneringen aan grondlegger John Block ten spijt.
Wij journalisten, nog belangrijker het publiek, waren aan dat Transavia Airlines met op de staart die zwarte T gewend, maar dat kon, volgens de uitvinders van het zwarte garen, echt niet meer.
En dus werd het Basiqair, dat kort daarna opnieuw weer moest veranderen in Transavia met .com tot we uiteindelijk nu bijna weer terug zijn bij af. Nu is het dus weer Transavia, bijna goed, wat mij betreft.
Ga eens na wat die naam- en marketingveranderingen de maatschappij hebben gekost. Om over de onduidelijkheid bij de passagiers nog maar te zwijgen. En niet geheel toevallig: iedere naamswijziging, nieuw logo en de even zovele peperdure vliegtuigbeschilderingen vielen telkens samen met een nieuwe directie en aanverwante marketingmanagers, die de kans schoon zagen hun plasje over de maatschappij te doen. Ingewikkelde doch, naar achteraf blijkt, zelden juiste redeneringen over de veranderingen in de markt maakten telkens veel goed. Ja, en achteraf is het makkelijk een koe in z'n kont kijken.
Twee dingen bleven in elk geval uit: groei en winst, terwijl dit bij vrijwel alle concurrenten wel het geval is. Ryanair, bijvoorbeeld, met winst op weg naar een vloot van 500 toestellen. Transavia met nu 30 vliegtuigen mikt op een vloot van zo'n 50. En dat is niet alleen zorgelijk, maar ook zielig.
Voor de Nederlandse vakantieganger en de nieuwe low budget passagier is Transavia, dus zonder .com, weliswaar nog steeds een vertrouwde maatschappij, maar de concurrenten Ryanair, easyJet, Vueling, Wizzair en andere prijsvechters uit den vreemde begroeten hier steeds meer passagiers.
Of het nu is op Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport of Maastricht Aachen Airport, de concurrent is aan de winnende hand. Hoe je het ook wendt of keert. easyJet breidt de basis op Schiphol zelfs uit met binnenkort al een vierde gestationeerde toestel, zo maakte de easyJet directie bekend.
Een wake-up call voor de Transavia-directie, dunkt me. Of moet ik zeggen voor moedermaatschappij KLM en Air France-KLM. Uiteindelijk bestaan er intussen twee Transavia's. Eentje in Frankrijk en eentje in Nederland. Wie bedenkt zoiets. Altijd geleerd dat twee directies, twee forse posten overheadkosten duurder zijn dan één. En één operatie lijkt me ook voordeliger dan twee op afstand. Kennelijk behalve bij Transavia, dat zich in ons land recent nog een peperdure presentatie met champagne van de nieuwe naam, Transavia, zonder .com dus, permitteerde.
Allemaal leuk en nuttig wellicht, want de Transavia NL directie was enthousiast en beloofde een mooie toekomst: 10 miljoen passagiers en 1 miljard omzet binnen vijf jaar. Hoe ze daarbij komen, is me een raadsel. Eerst zien dan geloven, zeg ik dan maar. De maatschappij vervoerde afgelopen jaar 6,5 miljoen passagiers met een omzet van 725 miljoen euro.
We moeten het weer voor lief nemen. Maar is er wel rekening gehouden met de aanzwellende concurrentie en andere invloeden? Kan een directie dit zomaar voorspellen, is die prognose geloofwaardig, kijkend naar de resultaten in de afgelopen periode. Nu, bijvoorbeeld, staat de teller op een verlies van tientallen miljoenen euro's, een verlies van dagelijks tienduizenden euro's, zo laten de cijfers van de prijsvechter zien. Iedere passagier, die instapt betekent verlies.
Nou is de winst van Transavia nooit echt indrukwekkend geweest, maar de wet van de grote getallen zorgde altijd toch nog voor een glimlach. Zo presenteerde oud-president directeur Onno van den Brink jaarcijfers, die erop neerkwamen dat iedere Transavia-passagier de prijs van een Big Mac opleverde. Nu is dat dus helaas anders, nu kost iedere passagier de prijs van het populaire happy meal van McDonald's. Hoe wrang kan het zijn.
De toekomstplannen van Transavia zijn ook vaag. De nieuwe strategie moet nog worden uitgerold over het management en aansluitend over het personeel, dat zich afvraagt, Transavia Quo Vadis, waar gaan we heen. Een kostenbesparing van 15 procent is aangekondigd. Maar hoe is even vaag als de aankondiging dat Transavia - als enige - misschien wel is geïnteresseerd om in de toekomst met een paar vluchten op Lelystad neer te strijken. Vermoedelijk niet meer en niet minder bedoeld om de concurrentie daar weg te houden. Weet Transavia eigenlijk wel wat het wil. Staat er misschien een fusie op stapel? Wizzair bijvoorbeeld, waarmee al gesprekken worden gevoerd. Valt daar wellicht alle optimisme uit af te leiden. Zou de maatschappij in ons land en in Frankrijk, onder de vleugels van Air France-KLM niet razendsnel ook tot één maatschappij met één directie moeten samensmelten en moeten gaan voor groei, groei, groei? Al is helaas de laatste tijd gebleken dat visie en strategie de Franse curie nu juist ontbreekt. En daar is kennelijk geen ontsnappen meer aan.
Dus maar hopen en bidden dat het goed komt. Of nog één keer de naam veranderen misschien. Mickey Mouse Airlines, zonder .com. Wedden dat kinderen niet anders meer willen? En wie de jeugd heeft heeft de toekomst.
Arnold Burlage
[email protected]